Første spadetak på den nye Lakseveien mellom Frøya og Orkanger i Sør-Trøndelag ble tatt i dag.
– Nå begynner vi endelig å få den veien vi har krav på og som næringen fortjener, sier en strålende fornøyd fungerende ordfører i Frøya kommune, Hallgeir Bremnes.
Tar heller båten
– Dessverre har det skjedd en del dødsulykker her på vegen. Jeg tar ofte heller hurtigbåten når jeg skal i møter, og jeg beundrer de sjåførene som skal behandle de tunge kjøretøyene på denne veien.
Utbyggingen starter i Ulvstubakken, som er karakterisert som den verste delen av riksveg 714.
Delprosjektet består av 2,4 kilometer ny vei, samt 850 meter krabbefelt. Hellinga skal i tillegg reduseres fra ni prosent til sju prosent.
– Fylkesvei 714 har veldig mange vanskelige punkter. Særlig om vinteren er det mange som synes veien er vanskelig. Ulstubakken er pekt ut dette som det verste punktet, sier prosjektleder Svein Soknes i Statens Vegvesen.
Viktig lakserute
Hvert år fraktes flere tusen tonn med laks på strekningen i Sør-Trøndelag, som er preget av trange veier, bratte bakker og uoversiktlige svinger.
Nå får Lakseveien en kraftig utbedring på 1.6 milliarder kroner, noe fylkesvaraordfører Arne Braut mener er på høy tid:
– Dette er veldig viktig for framtidig satsing. Diskusjonen har pågått over lang tid med manglende avklaringer.
Blir bomvei
Den nye vegen kommer ikke gratis. 1,3 milliarder av prisen skal bomfinansieres.
Sør-Trøndelag fylkeskommune og kommunene Hitra, Frøya og Snillfjord har sammen bidratt med om lag ti millioner kroner til planarbeidet.
– Bommene blir sansynligvis satt opp innen et år, men vegen blir ikke ferdig før i 2020, sier Soknes.