Hopp til innhold

Rått om makt og religion i Vikna

Kjerkespelet Trua og saltet i Vikna er i gang. Et spisset portrett av maktkampen mellom kirka og folket.

Trua og salte. Spel

Konfliktene i stykket er kvassere denne gangen.

Foto: Kaja Kristin Ness / NRK

Det er sjette gang Trua og saltet settes opp. Denne gangen har regissøren gjort en del endringer som merkes.


– Vi har gjort konflikten mye kvassere og vi ser personene mye klarere. Vi tydeliggjør spesielt overgrepene mot Doret,. Vi prøver å spisse det, sier regissør Arnulf Haga.


– Mer råskap?

– Ja det kan du kanskje si. I dag er vi egentlig immune mot det. Friluftsteateret må også gå nye veier og finne ting som gjør inntrykk, sier Haga og regner med at de favner flere denne gangen.


Alltid aktuelt

Garstad Kirke

Kampen mellom kirke og folket er tema.

Foto: Kaja Kristin Ness / NRK

Det hele foregår i 1802. Doret har for tredje gang kommet til Garstad kirke for å ffå døpt sin lausunge. Det går dårlig. Det er presten og kirka som rå på vår jord, som hun synger.


Spelet dreier seg om konflikten mellom folk og religion.


– Dette er alltid aktuelt, for makt baserer seg på religion, økonomi og sverdet. Makt korrumperer alltid, uansett hvem som har den, sier forfatteren Torvald Sund.


Stedet er valgt med omhu for selv om det er ei dikta fortelling har den rot i virkeligheten.


Predikant Hans Nilsen Hauge var her en periode og startet en menighet som ble omfattende. Hauge og folket tok tak i religionen og forkynnelsa på sitt vis. Det var et opprør mot embetsverket, sier Sund.


Her som i de fleste andre spel, er det et samarbeid mellom profesjonelle og amatører. Denne gangen er det 80 aktører med. Store og små.

Trua og salte

Friluftsteateret Trua og saltet av Torvald Sund.

Foto: Kaja Kristin Ness / NRK