Hopp til innhold

Problematisk husløft på Møllenberg

Vegvesenet skal flytte fem bygårder på Møllenberg i Trondheim for å lage den nye E6-tunnelen.Det gikk ikke ved første forsøk.

Video FLYTTINGBYGARD-290610W-ST_TL.mp4

Flytting av hus på Møllenberg

Huset rikket seg ikke

Foto: Kjetil Nesgård / NRK

De fem husene skal løftes fra grunnmuren og opp på en selvgående vogn, for deretter å bli transportert 600 meter til Frostaveien 3 på Buran. Der skal husene stå i tre år til tunnelen er ferdigbygd og husene kan settes tilbake på splitter nye grunnmurer.

Stod bom fast

Kranene var på plass etter planen, men huset satt fast. Etter beregningene skulle huset veie oppimot 80 tonn, men av en eller annen grunn klarte ikke kranene å rikke huset selv om de hadde større løftekraft enn det.

Vegvesenet skal gjøre nye forsøk i løpet av kvelden.

100 år gamle trehus

Tirsdag sto det første huset klar til å bli løftet. Da har entreprenørselskapet Reinertsen AS slått hull på grunnmurene og tredd inn solide stålbjelker som huset skal hvile på under transporten.

To enorme mobilkraner fra Sarens kranservice i Verdal skal løfte huset. De trengs.

– Hvert hus veier 80-90 tonn, med det skal gå greit, sier prosjektleder Daniel Hansen i Statens Vegvesen prosjekt E6 Øst.

De fem husene er tømmerkasser som i dag rommer fire til seks leiligheter over tre etasjer. Disse husene ble bygd som utleiegårder under boligrushet på Møllenberg for om lag 100 år siden.

– Det hadde vært verre om husene var av mur. De er fire-fem ganger tyngre. Trehusene har også den fordelen at de tåler er mer elastiske, og tåler vibrasjoner og vridninger bedre.

Derfor skal et murhus som står inne blant trehusene rives. Det blir neppe bygd opp igjen. Men det blir kirkebygget til den nyapostoliske menigheten i Trondheim. Det ganske nye kirkebygget ble revet fordi det var for nytt, og altså i mur.

To slike mobilkraner skal løfte husene på Møllenberg.

To slike mobilkraner fra Sarens kranservice i Verdal skal løfte husene på Møllenberg.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Kjøpte ut eierne

Vegvesenet har kjøpt ut eierne av alle leilighetene, utenom to. Her foretrakk eierne å stå som eiere til etter at tunnelbyggingen er ferdig. Da får de tilbake leilighetene i nyoppusset stand.

Vegvesenet kjøpte ut eierne da det ble klart at husene ikke skulle rives, men flyttes. Ellers måtte Vegvesenet ha dekket husleie i tre år for hver husstand.

– Når alt er ferdig skal vi selge unna alle leilighetene igjen, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens Vegvesen. Helst til barnefamilier.

– Beboerforeninga på Møllenberg er bekymret for at disse bygårdene blir gjort om til hybler, og ikke familieleiligheter, så vi får se hva vi får til der, sier Johnsen.

Husene skal kjøres 600 meter på denne selvgående vogna.

Husene skal kjøres 600 meter på denne selvgående vogna.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Les alt om det store flytteprosjektet.

Strindheimtunellen kommer fra Nyhavna og går under Møllenberg og Tyholt til Strindheim skole.

Strindheimtunellen kommer fra Nyhavna og går under Møllenberg og Tyholt til Strindheim skole.

Foto: Statens Vegvesen / NRK
De fem markerte husene skal flyttes 600 meter.

De fem markerte husene skal flyttes 600 meter

Foto: Statens Vegvesen / NRK