Hopp til innhold

Flytter husene på Møllenberg til uka

Fem verneverdige 100 år gamle trehus må flyttes på Møllenberg i Trondheim for at nye E6 skal bli bygd.

Alt er gjort klart til flyttingen av Gamle Kongevei 8.

Alt er gjort klart til flyttingen av Gamle Kongevei 8.

Foto: Statens Vegvesen / NRk

En mobilkran skal løfte hvert hus opp på en selvgående tilhenger.

En mobilkran skal løfte hvert hus opp på en selvgående tilhenger.

Foto: Statens Vegvesen / NRK

Tirsdag neste uke blir det første av fem verneverdige trehus løftet opp på en selvgående megahenger for å bli kjørt 600 meter. Husene må vekk for at Vegvesenet skal få grave seg ned i kvikkleira og lage inngang til Strindheimtunnelen.


Statens vegvesen har valgt å ta vare på den gamle trehusbebyggelsen, og flytter husene midlertidig i anleggsperioden, for så å flytte dem tilbake når tunnelen er ferdig.

0,15 km/t

Det er Reinertsen som er entreprenør, og som har tatt på seg arbeidet med å flytte fem trehus til en midlertidig lagringsplass i Frostaveien 3.

Det blir montert løftebjelker under gulvene og husene blir av en stor kran løftet fra grunnmurene sine opp på en henger. Den er selvgående og frakter husene bortover løypa på ca. 600 meter fram til den midlertidige lagringsplassen. Transporten skal foregå langsomt, og vil ta rundt fire timer per hus.

Bruker hele sommeren

Det siste huset skal være flyttet i månedsskiftet juli/august. Husene vil bli stående lagret i omtrent 3 år, før de blir flyttet tilbake til nøyaktig samme plass på nye grunnmurer.

Etter planen skal det første huset løftes opp på den selvgående hengeren tirsdag 29. juni, mens selve fraktetappen vil foregå om ettermiddagen onsdag 30. juni.

Strindheimtunellen kommer fra Nyhavna og går under Møllenberg og Tyholt til Strindheim skole.

Strindheimtunellen kommer fra Nordre avlastningsvei over Nyhavna og går under Møllenberg og Tyholt, og kommer opp ved Strindheim skole.

Foto: Statens Vegvesen / NRK

River pipene

De fem husene skal tilbakeføres til minst den stand de er i nå, men det betyr ikke at de flyttes fram og tilbake uten store påkjenninger.

– Murpipene må bort, fordi de er fundamentert nede i kjelleren, som jo ikke skal være med, sier Harald Inge Johnsen i Statens Vegvesen. Han er prosjektleder for E6 Trondheim – Stjørdal.

Taksteinene blir derimot liggende. Det samme gjelder alle elektriske ledninger og vannledninger og avløp.

– Vi nøyer oss med å koble av vann og strøm.

Hardest kommer det til å gå ut over flislagte vegger og gulv.

– Vi regner med at flislagte badegulv helt sikkert kommer til å sprekke opp. Det samme gjelder veggflis. Dette må vi legge på nytt når husene er tilbake igjen.

Gamle hus flytter best

Det at de fem husene som skal flyttes er om lag 100 år gamle passer Harald Inge Johnsen godt. De er nemlig de letteste å flytte.

– Alle de fem husene har tømmerkasse, og de mye lettere å flytte. Tømmerhus er sterke, men mye lettere enn murhus. Teglsteinshus er de verste å flytte på.

– I den opprinnelige planen var et annet hus fra 1980-tallet også med i flytteplanene. Men de slapp å flytte dette huset fordi byggegropa ble gjort smalere. Det er Johnsen glad for.

– Et slikt bindingsverkhus fra 1980-tallet hadde vært krevende å flytte på.

De fem markerte husene skal flyttes 600 meter.

De fem markerte husene skal flyttes 600 meter fra anleggsområdet til Frostaveien 3.

Foto: Statens Vegvesen / NRK

Kjøpte rubbel og bit

Vegvesenet har kjøpt ut nesten alle eierne i de fem bygårdene. Kun to leiligheter eies fortsatt av de opprinnelige leilighetene, og de skal ha dem tilbake etterpå. Vegvesenet dekker husleia på en annen leilighet for hver av de to eierne i de tre årene byggearbeidet varer.

– Hvor langt blir det fra kjellergulvet til tunelltaket?

– Dygden på tunellgropa er om lag 20 meter. Trekker du fra 5,5 meter, som er den innvendige høyden opp til tunell-taket, og dybden på kjelleren, så havner vi på fra 10 til 13 meter mellomrom.

Kunne blitt P-kjeller for Møllenberg

– Dette mellomrommet blir fylt opp med grus, sier Harald Inge Johnsen.

Opprinnelig hadde planleggerne sett for seg muligheten til å bygge et parkeringshus mellom tunelltaket og kjellerne i de flyttede husene. Men det var kommunen lunken til.

– Vi mente det kunne ligge godt til rette for å bruke taket i tunellen til et golv i et parkeringshus, så vi tilbød Trondheim Parkering å bygge p-hus i mellomrommet. Men vi fikk aldri noe skikkelig svar.

– Ville det blitt en veldig dyr parkeringskjeller?

– I forhold til å bygge et underjordisk p-hus andre steder ville dette blitt billigere. Vi kunne fått vekk mye av gateparkeringa på Møllenberg med et slikt anlegg, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.

– Men nå er toget gått. Nå blir vi alt for sene i forhold til framdriftsplanen om vi skal bygge p-hus i mellomrommet, sier Johnsen.

Svenskene følger med

Flytteprosessen følges med argusøyne av den svenske riksantikvaren. I Nord-Sverige venter nemlig et potensielt mye større flytteprosjekt enn fem bygårder på Møllenberg.

Kiruna Gruver begynner nemlig å gå tom for malm. Siste rest av malmen befinner seg under selve Kiruna by, som har 20.000 innbyggere. For å få tak i malmen under byen må byen rives eller flyttes.

– Nå ser de hvordan det går he ri Trondheim før de bestemmer seg om de skal flytte eller rive i Kiruna, sier Harald Inge Johnsen.