Hopp til innhold

Jens vil ha raskere tog over Dovre

Dovrebanen skal rustes opp, og regjeringen bevilger 75 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett, som legges fram i dag.

Dovrebanen
Foto: Eivind Aabakken / NRK

Ny kafevogn på Dovrebanen

NSB satte nylig inn nyoppussede vogner på Dovrebanen.

Foto: Morten Andersen / NRK
Dovrebanen.

Regjeringen vil ha mer anleggsarbeid på Dovrebanen.

Foto: Njål Svingheim
Kjøreledninger på Dovrebanen

Med nye kjøreledninger kan topphastigheten økes til 230 km/t.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

SISTE: Da regjeringen la fram revidert budsjett viste det seg at det riktige beløpet er 70 millioner kroner. 50 millioner kroner til fornying av spor og 20 millioner kroner til fornying av kontaktledning (kjøreledning).

I tillegg bevilges ytterligere 50 millioner kroner ti forberedelser av arbeid med å rense ballast (pukklaget under skinner og sviller) på Bergens-, Dovre- og Østfoldbanen.

Dovrebanen skal rustes opp, og regjeringen bevilger 75 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett, som legges fram i dag.

– Pengene skal brukes på strekningen mellom Fokkstuggu og Hjerkinn, der det blant annet kommer ny kjøreledning, og det skal også legges nye sviller, sier stortingsrepresentant Ola Borten Moe (Sp).

I alt øker regjeringen bevilgningene til vedlikehold og utbedring av jernbanenettet med 274 millioner kroner. Bergensbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen skal rustes opp for 215 millioner mer enn i det opprinnelige statsbudsjettet.

Videreføring av tiltakspakken

I 2009 bevilget regjeringen 1,3 milliarder kroner til opprusting av jernbanen, som del av tiltakspakken etter finanskrisen. 78 millioner kroner av dette gikk til å skifte ut sviller, skinner og pukk på den vel 17 kilometer lange strekningen fra Dombås til Fokkstua.

Nå ønsker regjeringen altså å fortsette dette arbeidet videre til Hjerkinn. Dermed står Stoltenberg ved sitt løfte om å satse på jernbanen.

Når opprutningen av enkeltsporet over Dovrefjell er ferdig økes kapasiteten på hele Dovrebanen, og flere godstog kan kjøres mellom Oslo og Trondheim.

Etter oppgraderingen av sporet økes topphastigheten på strekningen fra 60 km/t til 130 km/t. Dersom også kjøreledningen hadde blitt fornyet kunne topphastigheten ha blitt hele 230 km/t.

På overtid

Regjeringens satsing på jernbane kommer på overtid. Denne vinteren har vært et eneste langt mareritt for Jernbaneverket. Rekordmange forsinkelser og driftsstanser, stans for alle tog i tre timer etter sammenbrudd i nødsambandet GSM-r, løpske godstog på Trondheim havn og og den tragiske dødsulykken på Sjursøya i Oslo.

Da våren kom måtte togene gire ned farten på mange strekninger på grunn av telehiv. Norske tog er blant de mest langsomme i Europa.

Les Jernbanens skrekklista så langt i 2010.

Vedlikehold og fornying av jernbanen i Norge ble i mange år nedprioritert av Stortinget. Fra 1996 til 2008 ble vedlikeholdsbudsjettet halvert på Dovrebanen.

Vedlikeholdsbudsjett Dovrebanen 1999-2006 (2009-kroner)

Fra 1999-2006 ble vedlikeholdet på Dovrebanen halvert.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK