Hopp til innhold

Fikk sjokk da han skulle betale dødsannonse

Ove Eidsvåg ble helt satt ut da regningen på dødsannonsen til faren kom i posten.

Ove Eidsvåg klager på høye priser på dødsannonser i Adresseavisen.

Ove Eidsvåg er sjokkert over at han må betale 3003 kroner for denne dødsannonsen i Adresseavisen.

Foto: Montasje: Arne Kristian Gansmo / Privat / NRK

– Jeg fikk bakoversveis, forteller Ove Eidsvåg om regningen fra Adresseavisen da han skulle fortelle omverdenen om sin fars død.

For Ove Eidsvåg måtte punge ut med 3003 kroner for dødsannonsen. Dette er dobbelt så mye som han må ut med dersom den samme annonsen skal stå på trykk i Bergens Tidende.

– Det er langt over det jeg så for meg at en dødsannonse skulle koste, sier Eidsvåg til NRK.

- Får mer hos oss

Markedsdirektøren i Adresseavisen, Hogne Langvatn, forsvarer den høye prisen.

– Inkludert i vår pris får kunden blant annet også annonsen lagt ut på adressa.no, dermed får kunden mer hos oss enn hos andre, forklarer han.

Langvatn mener at 225.000 lesere hver dag gjør at avisen kan kreve høyere beløp enn andre aviser. Bergens Tidende har 250.000 lesere.

– I utgangspunktet er vi dyrere enn Bergens Tidende, men om det er vi som er dyr, eller Bergens Tidende som er billig skal ikke jeg si så mye om, sier Langvatn.

– Utnytter en gruppe mennesker

Tall NRK har sjekket viser at Adresseavisen er dyrere enn de fleste andre norske aviser når det gjelder priser på dødsannonser.

For Ove Eidsvåg er regningen allerede betalt, men han mener beløpet var urimelig høyt.

– Den dødsannonsen må du ha, uansett pris. Jeg mener Adresseavisen bør sette seg ned og se på prisbildet sitt, og tenke over hvilken gruppe mennesker de utnytter, sier Eidsvåg.

– Leit hvis folk oppfatter oss slik

– Vi synes det er veldig leit hvis folk oppfatter oss på den måten, svarer Langvatn på Eidsvågs påstander om Adresseavisens utnytting av mennesker i sorg.

– Vi er en viktig aktør i nedslagsfeltet vårt, og vi skal opptre ryddig og ordentlig overfor alle, og spesielt mennesker i sorg, avslutter markedsdirektøren.

KJØR DEBATT: Hva mener du? Diskuter i kommentarfeltet om det er rimelig å kreve 3000 kroner for en vanlig dødsannonse.