Hopp til innhold

Flom lammer togtrafikken

Flom og oversvømmelser lammer deler av togtrafikken i Midt-Norge. Meråkerbanen er stengt fordi vannet flommer over sporene.

Video nsps_upload_2010_3_11_13_21_28_461.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

– Banen er stengt på to steder i området ved Hegra Festning. Festningsbekken og en mindre bekk ved Fuldset har gått over linja, forteller Steinar Lindberg i Jernbaneverket til NRK.no.

Det blir kjørt buss mellom Hell og Storlien inntil strekninga kan åpne igjen. Meråkerbanen vil forbli stengt fram til i morgen tidlig.

En kulvert som leder vannet under jernbanen er tett på grunn av is, og det gjør at vannet går utover sporet. Ifølge folk på stedet har også en del sand og masse under linja blitt vaska bort.

Jernbaneverket opplyser at de vil sette i gang med steaming for å løse opp isen og få opp avløpene.

Fortsatt flomfare

Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) varsler at det fortsatt er stor fare for lokale oversvømmelser i hele Trøndelag. Det kan fortsatt komme mye nedbør og snøsmeltinga er stor.

Nedbøren vil avta i løpet av dagen, men faren for flom i mindre vassdrag vil vare til lørdag. NVE melder også at elveløp, bekker rør og avløp kan bli sperra av snø og is og det kan føre til oversvømmelser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Meråkerbanen oversvømmelse

Meråkerbanen er stengt på to steder på grunn av vann i sporet.

Foto: Tor Aage Hansen / NRK

Nordlandsbanen stengt

I 20.30-tida onsdag kveld måtte Nordlandsbanen stoppe for et ras i Lurudalen mellom Grong og Snåsa. Passasjertoget var da på vei nordover.

Nordlandsbanen er nå stengt mellom Mosjøen og Trofors i Nordland på grunn av ras. Strekninga mellom Grong og Agle i Nord-Trøndelag er åpna igjen.

Det er uvisst hvor lang tid det vil ta før strekninga kan åpne for trafikk igjen, og togpassasjerer blir sendt med buss .

Jernbaneverket sier det kjøres med lavere hastighet på Nordlandsbanen ved Snåsa. Sør for Mosjøen vil banen tidligst åpne natt til søndag.