Hopp til innhold

Vil ha snarlig pilegrimssatsning

Kirkeminister Trond Giske vil ha et nasjonalt pilegrimsenter i Trondheim inn på budsjettet allerede i neste stortingsperiode.

Video nsps_upload_2009_8_3_19_47_18_1661.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Pilegrimsmålet Nidarosdomen skal styrkes med et nasjonalt pilegrimssenter. Det kan bli liggende rett ved Domen, i det såkalte Magasinet.

- Vi kan ha andre pilgrimsmål, men hovedsenteret for pilegrimsaktiviteten i Norge bør ligge i Nidaros, sier Tove Løvdal, pilegrimsvert ved Nidaros pilegrimsgård.

Vil ha senteret inn i budsjettet

Den tanken får støtte hos kirkeminster Trond Giske (Ap). På mandagens pilegrimskonferanse uttrykte han ønske om få senteret på budsjettet for neste stortingsperiode.

- Jeg ser for meg at dette senteret vil ha den strategiske planleggings- og koordineringsfunksjonen. Det handler først og fremst om å få alle aktører til å trekke sammen, sier Giske.

Les også: - Trondheim bør bli pilegrimssenter

- Det å få kommunene til å passe på leden, sørge for at det er lokale tjenester, få kirka til å åpne hus og sørge for at overnatting og mat fungerer. Får vi alt dette på plass tror jeg vi har alle muligheter til å klare det samme som Spania, nemlig over 100.000 pilegrimer hvert eneste år, sier Trond Giske.

En nasjonal satsing skal styrke en hovedled med fire regionale senter i Oslo, Gran, Hamar og Dovre.

Føler seg oversett

Men kysten føler seg oversett, og ordføreren i Selje i Sogn og Fjordane gjorde statsråden oppmerksom på at de vil være del av satsingen.

- Vi føler at de har glemt noe viktig, og det er kysten. Også nordnorge er litt ute av dette, og vi synes det hadde vært greit hvis alt kom på plass med en gang og at vi bygde opp dette samtidig, sier ordfører Gunn Ragnhild Vårdal Helgesen (KrF).

- Vi starter med å få leden, trafikken og oppmerksomheten sterkest rundt Oslo og Trondheim. I dag er det bare noen få tusen som går pilegrim, den trafikken vi har er ikke basis for noen. Vi må få opp volumet og tilbudet på en led slik at folk finner det attraktivt, lykkes vi med det kan vi satse på de andre, sier Trond Giske.