Hopp til innhold

- Salting gir glatte dekk

Salting av E6 kan ha gjort dekkene på bussen som veltet i Verdal så glatte at det var umulig å holde den på veien i ulykkessvingen, mener en tidligere forsker.

Bussulykke i Verdal
Foto: ALLLEY, NED / SCANPIX

- Når man salter hovedveiene trekkes det salt ut på de veiene som ikke saltes. I tillegg blir bildekkene glattpolert i overflaten, og det gjør at veigrepet på usaltede veier blir langt lavere enn det man tror, sier friksjonsekspert og tidligere forsker ved Sintef, Lars Erik Bønå.

Han var en av de sakkyndige som vitnet i Stjør– og Verdal tingrett der en 52 år gammel mann står tiltalt etter bussulykken i Verdal i 2007. Tre personer omkom og fire ble alvorlig skadet i ulykken.

Lars Erik Bønå mener at sjåføren ikke kan lastes for ulykken.

- Bussen hadde gått regelmessig på en saltet E6 og dermed var dekkene glattpolert, og jeg mener at det var årsak til bussulykken, sier Lars Erik Bønå.

Aktor, statsadvokat Hans A. Vikheim, mener årsakssammenhengen mellom salt fra E6 og friksjon på vinterveien i Verdal, ikke er så entydig som den tidligere Sintef-forskeren vil ha det til.

- Jeg konstaterer at han har et kontroversielt synspunkt. Jeg tror ikke at man kan være så bastant som han er om at dette har vært en vesentlig årsaksfaktor. Men vi kan neppe se bort fra at dekkene kan ha vært glattere enn de ellers ville vært, at saltet kan ha hatt en innvirkning. Men vi snakker nok om marginale delårsaker, sier Vikheim til NRK.