Hopp til innhold

Slutt med diesel?

Trønderbanen kan i løpet av de ti neste åra bli utstyrt for elektrisk drift.

Trønderbanen
Foto: Eivind Aabakken / NRK

Regjeringa vurderer elektrifisering av Trønderbanen i løpet av de ti neste åra. Nordlandsbanen er den eneste hovedstrekningen som fortsatt går på diesel.

Se video:

Video nsps_upload_2008_11_25_17_45_7_1909.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Nordlandsbanen er den eneste hovedstrekningen som fortsatt går på diesel. Trønderbanen er en del av denne og den politiske ledelsen i Nord-Trøndelag mener tida nå er inne til å satse på en elektrifisering mellom Trondheim og Steinkjer.

Sparer miljøet for utslipp

Dovrebanen
Foto: Eivind Aabakken / NRK

På Dovrebanen drives togene med elektrisitet, nå er regjeringa i ferd med å vurdere om det elektriske nettet skal bygges videre nordover fra Trondheim, og utelukker ikke elektrifisering av Trønderbanen.

Per Sandberg, leder i samferdselskomiteen
Foto: NRK

- Nå er utstyret i ferd med å bli utrangert, og da står vi overfor valget enten å videreføre diesel eller investere i elektrisk utstyr, sier leder i samferdselskomiteen i Stortinget, Per Sandberg.

Han mener det er viktig med tanke på klima og miljø at politikerne gir tydelige signaler om at det er ønskelig med elektrisk utstyr på Trønderbanen.

Alf Daniel Moen, fylkesrådsleder, Nord-Trøndelag
Foto: Eivind Aabakken / NRK

- Vi bør utnytte den nedturen som nå er i bygg og anlegg i form av offentlig utbygging. Elektrisifisering av Trønderbanen vil være et ypperlig tiltak for å få hjulene igang igjen, sier Alf Daniel Moen, fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag.

730 millioner

Det vil koste 730 millioner kroner, og bety kortere reisetid mellom Trondheim og Steinkjer. I dag bruker toget litt over to timer mellom Steinkjer og Trondheim. Ei ny utbygging og elektrifisering vil bety 20 minutter kortere reisetid.

Det vil bli avgjort om Trønderbanen blir drevet med diesel eller elektrisitet når regjeringa i februar legger fram sin satsing på samferdsel de 10 neste åra.

Kjøreledninger på Dovrebanen
Foto: Eivind Aabakken / NRK