Hopp til innhold

Trebåtbygging på Fosen

De såkalte klinkbygde trebåtene har en over tusen år gammel historie her til lands. På Stadsbygda i Sør-Trøndelag holdes tradisjonen fortsatt i live.

Nybåt
Foto: Jørgen Pettersen / NRK

Høvling, hamring og så enda mer høvling. Med ei stødig hånd holder Kenneth Bjørkli øksa når han lager en av de mange delene som skal bli til en Nordmørsbåt. Inne i båtbyggeriet til museet Kystens Arv i Stadsbygda på Fosen holdes tradisjonen med å bygge slike håndlagde trebåter i live.

- Det er mye arbeid å få hver del til å passe perfekt. Men med litt trening så går det bra. Det gjelder at alt blir bra gjort, samtidig som man holder tempoet oppe, sier Bjørkli.

Eldgammel teknikk

Klinkbygging av båter er den tradisjonelle måten å bygge trebåter her til lands. Det finnes spor etter slike båter fra jernalderen, men de har nok eksistert enda lengre. Klinkbygging av båter betyr at båtens bunn og sider legges over hverandre. Bordene festes sammen ved å borre hull og festene plankene med en nagler som bankes (klinkes) flat med en hammer.

Selv om det blir færre og færre som behersker den gamle teknikken så lever den i beste velgående i båtbyggeriet på Fosen. Inne i verkstedet vitner lassevis med spon og flis om at aktiviteten er stor. Veggene er dekket av hammere, økser og høvler. Her brukes tradisjonelle verktøy, ikke fordi de nekter å modernisere, men fordi tradisjonelle redskaper rett og slett er de beste for jobben.

- Tidligere studerte jeg matematikk på NTNU i Trondheim. Etter fire år fant jeg ut at det ikke var noe for meg og bestemte meg for å ta et år på Fosen Folkehøgskole. Det var på båtbyggerlinja der at jeg fikk smaken for dette og siden har jeg vært lærling her på museet, sier Bjørkli.

Arbeidssom prosess

Arbeidet med båtene starter i skogen. Her bruker museets fire båtbyggere en måned på å finne det riktige trevirket til båtene.

- Treet må ha helt spesielle kvaliteter. Det må være sterkt og passelig bøyelig og vi bruker en del tid på å finne de riktige råvarene. Det at vi bruker tre i stede for plast gjør at båtene blir langt mykere enn moderne båter. Der plastbåtene brøyter seg gjennom bølgene glir trebåtene som en ål oppå dem, sier Bjørkli.

Etter et par timer med arbeid er den erfarne båtbyggeren ferdig med den siste spanten, eller innveden som det også kalles, ferdig. Med ei øks har Bjørkli tilpasset trestykket ned på millimeteren til å passe til båten.

- Erfaring er viktig. Vi bruker ikke tegninger, men tar enkle mål for å sørge for at alt passer. Resten går på erfaring. Uten riktig kunnskap kan man bruke to måneder på ting som noen med litt erfaring gjør på en time, sier Bjørkli

Og det er tydelig at han legger stolthet i arbeidet han gjør. Tilfredsstillelsen av å være med på hele prosessen, fra å velge ut trevirke til å sjøsette båten.

- Det er gøy å se noe bli til foran øynene. I tillegg er det å bruke hendene og skape noe ut av intet veldig tilfredsstillende, sier Bjørkli.

Viktig historie

Han bruker ca to måneder på å lage ferdig en båt. Det gjør at det er vanskelig å konkurrere med masseproduserte plastbåter. Likevel har det godt med bestillinger liggende og det gjør det lettere å holde den gamle tradisjonen i live.

- Det er jo en del av historien vår dette. Det hadde vært trist om ingen lenger kunne dette. Man får et litt annet forhold til historien når man sitter oppi den, avslutter Bjørkli.