– Det er meldt en del nedbør, og varselet endrer seg, så det er ikke god sak å si akkurat hvor det blir verst. Men flomvarselet gjelder særlig for mellomstore og mindre vassdrag som reagerer raskt på nedbør, sier fungerende regionsjef i NVE, Mads Johnsen.
Flomvarselet gjelder fra i dag og i to dager til og med 28. februar.
Det er spesielt langs kysten av Nord-Trøndelag og Helgeland det ventes at værforholdene vil ha størst effekt.
«Nedbør og snøsmelting gir fortsatt stor vannføring i området. Lokale oversvømmelser kan forekomme, og det er fare for sørpeskred. Langs kysten av Nord-Trøndelag og på Helgelandskysten er det økt fare for jordskred. I Nord-Trøndelag er det fare for isganger». Heter det i meldingen fra NVE.
I fjor gjorde flommen som kom på denne tiden av året ganske stor skade i Trøndelag.
- Les også: Vi venter en relativt stor flom.
- Les også: NVE: - Kan bli 50-årsflom
Lokale oversvømmelser
Det er meldt regn framover i dagene som kommer, spesielt i områder i lavlandet langs kysten.
– En utfordring med værsituasjonen nå er at mildværet og nedbøren løsner isen. Det har vært lange kuldeperioder i vinter og det har ført til at det ligger mye tykk is, særlig i Nord-Trøndelag. Når den slipper kan den sette seg fast på kritiske punkter slik at elver og vassdrag går ut av leie. Så spørs det hvor vannet treffer, sier Johnsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
I følge NVE har vannføringen i Troms, Nordland og Nord-Trøndelag økt betydelig de siste dagene, spesielt i mindre, kystnære vassdrag. Når en får snøsmelting i tillegg til nedbøren forventer NVE at vannføringen bare vil øke og at det kan bli lokale oversvømmelser som følge av is i elveløpene og at is tetter sluker og avløpsveier.
Saktegående tog
Tirsdag ettermiddag er jernbanesporet ved Majavatn sperret av vann. Det vil si at Nordlandsbanen stanser der på grunn av is-smeltinga.
I tillegg går togene sakte flere steder mellom Namsskogan og Bjerka. Det har vært orasje beredskap mellom Steinkjer og Bjerka siden tirsdag morgen. Togene går i maks 40 km/t eller saktere slik at toget alltid kan stoppe på den strekningen togfører ser, opplyser Jernbaneverket
Fare for jordskred i Trøndelag
Når det er meldt mye nedbør er det en viss risiko for sørpekred. I tillegg til jordskred, særlig langs kysten av Nord-Trøndelag, opplyser NVE.
– Vi er litt på tå hev og er forberedt på at det kan oppstå situasjoner. Man har ikke annet valg enn bare å følge med, mye er avhengig av hvordan værmeldinga blir. Grunneiere og kommunenes folk bruker å være flinke til å varsle og til å følge med lokalt, sier Johnsen.