Bakgrunnen for saken er en krangel mellom Trondheim Kraft og Trønderenergi fra i fjor høst.
Brudd på markedsføringeloven
Trondheim Kraft mener Trønderenergi
for å stjele strømkunder fra selskapet. Derfor klaget de Trønderenergi inn for Forbrukerombudet. Nå risikerer de selv bot fordi de sendte ut sms til tidligere kunder.Forbrukerombudet mener det å sende ut slike tekstmeldinger uanmodet, er et brudd på markedsføringsloven.
– Dette var svært overraskende for oss. Det er vi som har klaget til Forbrukerombudet for salgsmetodene til Trønderenergi, opplyser kommunikasjonsdirektør i Trondheim Kraft, Jeanne Tjomsland, i ei pressemelding.
Kunder skal ha bekreftet
Trondheim Kraft mener markedsselskapet til Trønderenergi urettmessig skal ha sikret seg mange kunder fra selskapet. Trondheim Kraft mener Trønderenergi Marked villedet kundene til å inngå en avtale.
– Vi mener kundene trodde de inngikk en avtale med oss, og ikke Trønderenergi. 300 kunder har bekreftet dette overfor oss, opplyser Tjomsland.
Trondheim Kraft hevder de sendte ut over 1200 tekstmeldinger til tidligere kunder, og mener Forbrukerombudet har misforstått saken.
– Vi synes den varslede reaksjonen fra ombudet er for streng, og håper på ny vurdering når vi får oversendt mer informasjon i saken, opplyser Jeanne Tjomsland.
– Panikkreaksjon
I november avviste Trønderenergi at de hadde kapret rundt 4000 kraftkunder på en urettmessig måte. De mener reaksjonen fra Trondheim Kraft var en slags panikkreaksjon.
– Jeg stiller meg veldig undrende til Trondheim Krafts anklager. Vi har et salgsteam som hele tiden ringer til potensielle nye kunder, som naturligvis primært kommer fra Trondheim Kraft. Alle kundene vi rekrutterer får tilsendt kontraktsvilkår sammen med angrerettskjema, sa administrerende direktør Leif Lihaug i Trønderenergi Marked til Adresseavisen den gangen.
Forbukerombudet er ennå ikke ferdig med behandlingen av Trondheim Krafts klage på Trønderenergi.