Hopp til innhold

–Bør lære mer husstell

Støvsuging og mer avansert husstell bør komme inn på timeplanen, mener heimkunnskapslærer.

Skolekjøkken

Lærer Inger Johanne Berntsen i Trondheim mener unge bør lære mer om husstell i skolen.

Foto: Elisabeth Aas / NRK

Skolekjøkken, husstell, heimkunnskap, mat og helse. Kjært fag har mange navn. Gjennom mange år har både samfunnet, elevene og faget endret seg. Nå etterlyser heimkunnskapslærere mer praktisk husstell-læring.

Hektisk heimkunnskap

Inger Selnæs

Inger Selnæs minnes seks timer hustell-fag i uken.

Foto: Elisabeth Aas / NRK

– Da jeg underviste på 60-tallet, hadde vi seks skoletimer i uken med husstell og matlaging, forteller pensjonert lærer, Inger Selnæs i Trondheim.

I dag er mange elever hjelpeløse på kjøkkenet før de får sine første timer på et skolekjøkken. På sjette trinn har de nå to klokketimer skolekjøkken i uken. Det er for lite, mener lærer ved Sjetne skole, Inger Johanne Berntsen.

– Vi merker godt at det har blitt hektisk. Når vi har skolekjøkken, er vi helt svette, fordi vi har så dårlig tid til å gjennomføre det vi skal, sier hun.

Hun mener faget bør utvides til å ikke bare handle om mat, helse og forbruk men også mer tradisjonelt husstell.

– Vi burde egentlig hatt en dagligstue på skolen der elevene var nødt til å lære seg å holde orden, støvsuge og slike ting.

Neppe støvsuging

Eli Karin Flagtvedt er avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet

Eli Karin Flagtvedt i Utdanningsdirektoratet.

Foto: Utdanningsdirektoratet

Avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet Eli Karin Flagtvedt tror ikke støvsuging kommer på timeplanen.

– Skolen har ikke påtatt seg ansvaret å lære bort støvsuging, men grunnleggende kunnskap om hygiene er veldig viktig, sier Flagtvedt til NRK.

Alle fag i grunnopplæringen har lærerplaner som er bygget opp etter samme lest der fagets plass i samfunnet, på skolen og for individet legger grunnlaget. I faget mat og helse står mat, livsstil, forbruk og kultur i sentrum.

– Faget skal bidra til å redusere sosiale forskjeller, helsemessige forskjeller og bidra til en helsefremmende livsstil, Jeg tror dette faget er nødt til å endre seg i takt med tiden og samfunnet, sier Flagtvedt.

Mer renslig nå

Ellen Schrumpf

Ellen Schrumpf ved Høgskolen i Telemark.

Foto: Høgskolen i Telemark

Forsker på barndomshistorie, Ellen Schrumpf, ved Høgskolen i Telemark tror heller ikke økt husstellundervisning er noe vi vil få i skolen i fremtiden.

– Vi kan mer om renslighet nå enn før. Med tanke på hvor mye fokus det er på mat- og personhygiene nå, tror jeg ikke det står dårligere til i norske hjem enn tidligere, sier Schrumpf.

Med det er det håp om at dagens unge får med seg hvordan man tar seg av hus og hjem.

– Barn lærer av det som foregår hjemme, sier hun.