Hopp til innhold

Klimagevinsten blir borte med ny E6

Naturvernforbundet mener ny E6 mellom Trondheim og Steinkjer vil gi så mye klimautslipp at effekten av økt satsing på kollektivtrafikk og flere elbiler «nulles ut».

Eksos

Naturvernforbundet mener det blir helt galt å bygge nye motorveger hvis målet er å redusere klimautslippene.

Foto: JOE RAEDLE / AFP

Lars Haltbrekken

Lars Haltbrekken mener at klimagevinsten man får ved å satse på elbiler og kollektivtrafikk forsvinner dersom man fortsetter å bygge motorveier.

Foto: Camilla Wernersen / NRK

Til våren legger Regjeringen frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP). Regjeringen lover blant annet 1000 kilometer med ny riksveg og antall kilometer med firefeltsvei skal dobles.

Dette bekymrer Naturvernforbundet som frykter at klimautslippene fra veg vil øke kraftig som følge av økt satsing på motorveg.

– Statens vegvesen har beregnet at utslippene kan øke kraftig hvis vi får fire felt mellom Trondheim og Steinkjer, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

Klimagevinsten forsvinner

– Klimatrusselen krever at vi reduserer utslippene fra veitrafikken. Da kan vi ikke legge opp til en økning på over 200 000 tonn CO2, som disse veiene vil gi, sier Haltbrekken.

I følge Haltbrekken tilsvarer denne økningen reduksjonen vi får ved mer enn 12-dobling av antallet elbiler i Norge.

– Ser vi på E6 mellom Trondheim og Steinkjer isolert sett, vil denne føre til økte utslipp som tilsvarer utslippsreduksjonen som oppstår ved å bytte ut hele 20 000 vanlige personbiler med elbiler.

Han ser at miljøgevinsten fra kollektivsatsing og elbiler "nulles ut" dersom motorveiutbyggingen fortsetter.

– Vi burde heller bruke pengene på midtdelere og andre trafikksikkerhetstiltak i stedet for å utvide til fire felt som fører til mer trafikk og mer forurensing, sier Haltbrekken.

– Vi må ta et valg

Nå mener Haltbrekken at Regjeringen må bestemme seg for hva de ønsker å satse på. Skal utslippene reduseres, må det satser mer på kollektivtrafikk, jernbane og sikkerhet i stedet for motorveier.

– Vi må legge vekk tankegangen om at vi både skal ha nye motorveier og mer satsing på jernbane og kollektivtrafikk. Vi må ta et valg, og da må vi velge sikkerhet og miljø fremfor nye brede motorveger, sier Haltbrekken.

Han mener at Regjeringen heller burde ruste opp Trønderbanen i stedet for å bygge ny veg mellom Trondheim og Steinkjer.

– Elektrifisering av Trønderbanen og bygging av dobbeltspor vil gjøre toget konkurransedyktig i forhold til biltrafikken, sier Haltbrekken.

Samferdselsdepartementet har ikke vært tilgjengelig for å kommentere denne saken i dag.