Dei tre opphavelege alternativa var lina Hella-Skei gjennom Fjærland, Balestrand-Høyanger gjennom
Høyangertunnelen, og ei opprusting av
Gaularfjellsvegen med tunnelsystem i dei mest rasutsette partia. Veg gjennom Sogndalsdalen var lite framme i debatten.
Hella-Fjærland-Skei hadde kjøpmann
Olav K. Henden som sin sterkaste talsmann. Dei kunne m.a. spele på folkekravet om vegutløysing for Fjærland.
I samband med utpeikinga av Førde som vekstsenter, vart det kravd betre vegsamband mot Oslo for vekstsenteret. Dermed vart vegen frå Balestrand til fergeleiet på Kongsnes
prioritert, og stod ferdig 1971. Eit framhald av denne ”Sognefjordslina” var vegtunnelen som vi no kjenner som Høyangertunnelen. Aksjonsgruppa for dette alternativet hadde sterke talsmenn i Høyanger og ved Høyanger Verk.
Den avgjerande kampen kom til å stå mellom Fjærlands-lina og Høyanger-lina. Begge aksjonsgrupper reiste i skytteltrafikk til Oslo for å tale si sak.
Hovudsamband om Høyanger
I 1973 vedtok Stortinget å satse på
Høyangertunnelen som hovudsamband. Men samstundes skulle Fjærland få vegsamband med tunnel under Jostedalsbreen til Jølster. Denne skulle etter vedtaket berre byggjast som bygdeveg – dvs. med ei ”bilbreidde” og med møteplassar inne i tunnelen. Kravet om breiare tunnel kom umiddelbart, og vedtaket om riksvegstandard var på plass før arbeidet med Fjærlandstunnelen starta.
Bygdeveg vart riksveg
Det ”mellombelse” vedtaket frå 1973 om bygdeveg Skei-Lunde-Fjærland er grunnen til at vegen langs Kjøsnesfjorden i første omgang vart bygd smalare enn riksveg, og seinare måtte utvidast.
Fjærlandstunnelen ferdig i 1986
|
Walter Mondale opna riksvegen til Fjærland i 1986. |
Vegen Skei-Lunde var ferdig 1980, og Fjærlandstunnelen (6.397 meter) vart opna som riksvegsamband i 1986. Tidlegare visepresident i USA, Walter Mondale, klipte snora.
Han har ætterøtene sine frå Mundal i Fjærland.
Riksvegsambandet over Fjærland vart fram til 1994 utført med ferje Fjærland-Hella.
I 1994 kom vegsambandet gjennom Sogndalsdalen.
Skei-Fjærland må rassikrast
Men den nye riksvegen Skei-Fjærland synte seg å vere svært utsett for ras, steinsprang har kosta ein busspassasjer livet, og ein ung mann miste begge beina. Det var særleg dramatisk vinteren 2005, då ei mengd bilar vart innsperra mellom eit tjuetal snøras langs Kjøsnesfjorden. Til all lukke vart ingen skadde. Etter denne hendinga vart det utarbeidd planar for sprenging av ein 2600 meter lang tunnel framom den mest rasutsette strekninga frå Lunde og vestover. Også i Sogndalsdalen er store skreder sikra med rasvollar etter dramatiske episodar.