Hopp til innhold

Bilverksteder slurver med EU-kontrollen

Statens vegvesen skjerper kontrollen med bilverksteder over hele landet, etter å ha avdekket mange feil med EU-kontrollene.

Bilmekaniker undersøker et kjøretøy

Vegvesenet trapper nå opp stikkprøvekontrollene av bilverksteder over hele landet (Arkivfoto).

Foto: Colourbox

Vegvesenet avdekket i fjor altfor mange feil i måten bilverksteder utfører EU-kontrollene på.

Bare i Sogn og Fjordane oppdaget vegvesenet i fjor avvik ved fire av ti stikkprøvekontroller.

– I 2010 og fremover vil vi trappe opp stikkprøvekontrollene, sier Kristian Andre Sæbø i Statens vegvesens tilsynsavdeling i Sogn og Fjordane til NRK.

Kontrollen med bilverksteder over hele landet skal nå intensiveres.

– Det er veldig uheldig, både for bilens eier og andre, at det er kjøretøy på veien som faktisk ikke skulle ha vært godkjent. Det kan få fatale konsekvenser, forklarer Sæbø.

Les også: Forventer rush av EU-kontroller
Les også: Folk gløymer EU-kontrollen

For lite kunnskap

EU-kontrollen skal sikre at biler på norske veier er trygge. Men Sæbø mener mange norske bilverksteder har for dårlig kunnskap om reglene.

Blant annet blir bremser og lys testet på feil måte.

Sæbø mener dårlige kontroller i verste fall kan føre til alvorlige trafikkulykker.

– Vi ser alvorlig på det. Vi må ha kontroll med bilene på veiene, og vi må vite om de er trafikksikre, sier han.

Les også: Nå må du huske EU-kontrollen sjøl

Dyrere reparasjoner

Dårlig kontrollarbeid på verksteder kan også svi i lommeboken.

– Enkelte vurderer at kjøretøyene har flere mangler enn de egentlig har. Det er alvorlig fordi kundene får en høyere reparasjonskostnad, som kanskje ikke er reell, forklarer Sæbø.

Administrerende direktør Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund vedgår at det har blitt gjort for mange feil, men sier bransjen gjør mye for å bli bedre.

– Vi kjører en rekke kurs om både norske forskrifter og EU-forskrifter, som gjør at vi skal få en lavere feilfrekvens enn vi har nå. Vi har gjort det i mange år, og vi kommer til å fortsette med det, forteller Leivestad.