- Det er viktig å ha disse skipene i drift. Vi har et ønske om at de gamle skipene i deler av året kan settes inn i ordinær drift mellom Bergen og Kirkenes, sier seniorkonsulent Eivind Lande hos Riksantikvaren.
"Nordstjernen" ved kai.
- Men vi har dessverre ikke noer penger å tilby til rederiene for å bevare de to skipene, sier han.
Riksantikvaren er opptatt av at noen av de gamle hurtiruteskipene bevares. Ingen av de kullfyrte dampskipene ble tatt vare på.
I dag disponerer TFDS hurtigruta Nordstjernen, som ble bygd i 1956. Nå blir skipet brukt i sommersesongen i cruisetrafikk på Svalbard.
Hurtigruteskipet Lofoten.
OVDS eier den gamle hurtigruta Lofoten", som ble bygd i 1964. "Lofoten" går i ordinær trafikk mellom Bergen og Kirkenes nå i vintersesongen. Eivind Lande hos Riksantikvaren er glad for satsingen som OVDS her gjør, og direktør Per Harald Ottestad i OVDS sier at de fortsatt ønsker å beholde skipet Lofoten.
Men direktør Arne Trengereid i TFDS vil gi noen garantier for at "Nordstjernen" blir beholdt.
- Det koster svært mye å holde skipet i drift, og økonomien blir avgjørende, sier han.