En arbeidsgruppe i Kystverket foreslår at containere med gods til og fra havnene i Narvik og Bodø skal sendes med båt via en ny containerhavn i Tromsø. Byen skal bli containerhavn for hele Nord-Norge.
- Forslaget er håpløst, sier havnedirektør Terje Doksrød i Bodø.
– Det er ikke bare godset fra byene i Nordland som foreslås transportert over Tromsø, men faktisk nesten alt containergodset fra Nord-Norge, inkludert Salten, Ofoten, Lofoten, Vesterålen & Sør-Troms, sier Doksrød.
Lønnsomt
Å blinke ut hvilke havner som får status som containerhavner har en klar hensikt: Mer gods skal fraktes med båt i stedet for med trailere langs veiene. Veiene er overbelastet både i Norge og Europa. Derfor er båt bedre enn bil for miljøet.
Fire regioner
Derfor skal landet deles inn i fire transportregioner. Oslofjorden, Vestlandet, Møre og Trøndelag til og med Mo i Rana.
Den nordligste strekker seg fra Bodø til Kirkenes.
- Da er Tromsø det beste alternativet som internasjonal containerhavn, sier lederen for arbeidsgruppen som kom med forslaget, Per Kristian Johansen fra Kystverket. At containere fraktes store omveier opp og ned langs kysten er pisen man må betale, mener han.
Miljøvennlig?
- Fram og tilbake er like langt, sier havnefogd Rune Arnøy i Narvik.
Han har ikke høye tanker om at containerne skal seile forbi Bodø og Narvik før de fraktes sørover igjen.
Havnedirektør i Bodø Terje Doksrød mener forslaget fra Kystverket ikke svarer på om fraktruta til Tromsø og tilbake er mer miljøvennlig enn å frakte godset med bil.
- Åpenbare faktafeil
Bodø havnevesen mener forslaget som er lagt fram fra arbeidsgruppa inneholder åpenbare faktafeil og at fordeler ved Bodø havn er utelatt. I en kommentar til forslaget bemerker havnesjef Terje Doksrød følgende:
- Faktiske feil.
- Store mangler ved analysen, som fokuserer ensidig på fisk og glemmer andre næringer er glemt.
- Underlig problematisering over konkurranseforholdet mellom sjø og jernbane, der fordelen ved å ha jernbane i nærheten "framstilles som en ulempe snarere enn en fordel".