Hopp til innhold

Gassferga som skal redde ferskfisken

Endelig har den første av i alt fire gassferger bestilt av Torghatten Nord ankommet havn i Bodø. – En enorm fordel for transporten av fersk fisk, sier Gisle Solvoll, forskningsleder ved Handelshøgskolen i Bodø.

– Vi håper på litt dårlig vær fremover, slik at vi får testet den nye ferga skikkelig. Værgudene har så langt vært snille, vi har seilt i stille sjø og med solskinn hele dagen, smiler en godt fornøyd kaptein Ståle Aarstad til NRK.

Etter forsinkelser fra verftet i Polen er endelig den nye gassferga til Torghatten Nord, MF «Landegode», på plass ved kai i Bodø. Ferga er den første av sitt slag i Nordland, og regnes blant de mest moderne i Norge.

Godt for distriktene

De nye gassfergene Torghatten Nord setter inn skal kunne øke kapasiteten med 60 prosent over Vestfjorden. De fire fergene skal gå strekningene Bodø-Røst-Værøy-Moskenes og Lødingen-Bognes, og prislappen for de fire ligger på rundt en milliard kroner.

– Jeg håper også at vi med denne båten får økt tungtransporten i nord. I mange år har vi slitt med underkapasitet. På vinteren er det mye som skal fraktes, og også når det er fiske i Lofoten. Når kapasiteten øker på begge fergene som skal gå der, tror jeg det vil gå mye smidigere, sier en optimistisk kaptein Aarstad.

Også Gisle Solvoll, forskningsleder ved Handelshøgskolen i Bodø, ser lyst på påvirkningen de nye gassfergene vil kunne ha på distriktene.

– De nye fergene vil ha mye å si. De er betydelig større og har en bedre regularitet og driftssikkerthet, samt høyere komfort, sier Solvoll.

MF «Landegode»

MF «Landegode» er på samme høyde som Hurtigruta.

Foto: Katrine Olsen Sørgård / NRK

Fantastiske nyheter for ferskfisken

Ikke nok med at de nye gassfergene regnes som et mer effektivt og milijøvennlig alternativ til de gamle bilfergene. Forskningslederen mener også at de vil være et positivt bidrag til at folk vil bli boende i Lofoten, og også for næringsvirksomheten der.

– Dette er svært viktig for fisketransporten. De nye fergene er større, noe som betyr at det blir lettere for næringsdrivende å få adgang til transport, og det er en enorm fordel for transporten av fersk fisk, sier Solvoll.

Han mener blant annet Værøy vil kunne nyte godt av dette.

– Så fremst de nye fergene har god regularitet og klar å gå også under vanskelige vindforhold så vil det være et stort fremskritt for Værøy som har vært plaget med mye dårlig regularitet på det materielle de har brukt fram til nå.

Video Gassferga sjøsatt

Her sjøsettes MF «Landegode» med et stort plask i Gdansk, Polen.

Foto: Nyhetsspiller

En svært spennende utvikling

Tilbake står en spent kaptein og speider utover broen. Han håper hans ferge vil kunne bidra til at folk ute i øyværene får det bedre.

– Det er veldig spesielt, med tanke på at det er den første ferga i Nordland som går på gass. Håper de reisende blir fornøyde, og jeg håper denne nye ferga kan være med på å påvirke turismen i regionen, forteller Aarstad.

For forskningsleder Solvoll er det nesten ikke noe tvil om at de nye gassfergene vil bli en enorm suksess.

– Jeg tror vi vil se virkningene til neste år når sommertrafikken starter. Det er da vi vil få se den positive effekten ved at køene forhåpentligvis blir mye mindre enn det de har vært til nå, og det vil bli kjappere og enklere å komme seg over fjorden. Nå blir det lettere for alle, og det er svært spennende, avslutter Gisle Solvoll til NRK.