Ofotbanen regnes som en fantastisk ingeniørkunst i et tøft terreng.
Togstrekning fra Kiruna til Narvik er den nordligste i både Sverige og Norge. Banen er kjent som malmbanen, fordi hoveddelen av trafikken er frakt av malm fra gruvene i Kiruna.
Men togbanen fungerer også som et spektakulært skue for nordlysturister.
I et reisebrev sammenligner Expressen banen med det legendariske sveitsiske togstrekket «isbreekspressen».
Spektakulær natur
Avisas journalist har brukt en uke om bord og langs jernbanelinja. Underveis fra Kiruna møter hun spektakulær natur oppover bratte fjellsider.
Men det er først når hun passerer Gamle Riksgrensen stasjon som ble nedlagt i 1923, at hun blir ordentlig imponert.
– Turen fra riksgrensen til Narvik er så vakker at jeg må klype meg i armen for å være sikker på at jeg er våken, sier journalist Anna Wahlgren.
– Vi glir frem mellom dramatisk stup, isbreer og fosser. Medpassasjerene vrir hodet i alle retninger for å ikke gå glipp av noe. Alle knipser med kameraene.
NRK har tidligere filmet Ofotbanen fra helikopter og den reisen kan du se øverst i saken.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Åpnet i 1902
Ofotbanen åpnet for drift 15. november 1902 og er i dag en moderne jernbane. Det transporteres 15,9 millioner tonn gods per år på Ofotbanen, og det er mer enn all annen godstrafikk i Norge til sammen.
Ofotbanen, fra grensen til Narvik, er 42 km lang og har 20 tunneler. Den totale strekningen fra Luleå til Narvik er cirka 50 mil. Banen er verdens nordligste elektrifiserte jernbane.