Anders Fiva og Kent Høgseth, to folkevognentusiaster fra Bodø hørte rykter om at det var nedgravd en tysk folkevogn av typen Kübelwagen i en hage i Beisfjord i Narvik. Dermed ble spadene pakket og skattejakten var i gang.
Se video av den tyske bilen nederst i saken.
– Nå er vi på skattejakt og prøver å finne en Kübelwagen 43-modell fra krigen. Det er et militært kjøretøy som tyskerne produserte under andre verdenskrig, og som overtok for bobla da krigen brøt ut, sier folkevognentusiasten Anders Fiva.
47 år i jorda
De to entusiastene fra Bodø innså raskt at det ikke nyttet å grave med spade, og kraftige redskaper måtte til for å finne den gamle bilen. Hageeieren var likevel positiv til å grave opp den tyske bilen fra hagen sin.
– Det er helt greit, bare de finner det de leter etter, sier hageeier Ragnvald Hansen.
Etter krigen ble denne bilen sett på som umoderne og upraktisk, og en lettvint måte å kvitte seg med bilen, var å bruke den som fyllmasse på 60-tallet, forteller Fiva.
– Før i tiden hadde jeg en grøft her, og naboen hadde en Kübelwagen som han sluttet å kjøre, så den endte til slutt i grøfta, sier Hansen.
Etter fem timer iherdig jobbing ser de skatten. Krigsmodellen av bobla har ikke rustet helt bort til tross for 47 år i jorda.
Kent Høgseth mener at den er i passende forfatning, men sier at den naturlig nok ikke er kjørbar.
– Den kan iallfall brukes som delebil, sier han.
Vemodig
Naboene følger med på utgravingen og for en av dem, Rønnaug Vevang, er dette ekstra spennende. Det var faren hennes, Kalle Karlsen, som eide den gamle Kübelwagen.
– Det er vemodig, rett og slett. Jeg brukte ofte å sitte på med denne bilen, både om vinteren og sommeren, så det er rart. Bak i bilen var det kasser som vi satt på, siden det ikke var seter der, sier Vevang.
Etter flere forsøk lykkes de endelig med å få vraket opp av jorda, og for de to entusiastene er det et flott øyeblikk. Men var det verdt strevet å grave opp vraket?
– Det var absolutt verdt det! 99 prosent av folket vil nok kalle det galskap, men for oss var det verdt det. Deler av bilen kan enda brukes, så vi er kjempefornøyde, sier Fiva.
– Bilen har ligget i jorda siden 1965, og i verste fall så kunne hele bilen vært borte. Det tyske stålet fra andre verdenskrig viser seg å være holdbart. Man ser at det er mye stål igjen, og bare det i seg selv er en bragd, avslutter han.