Hopp til innhold

– Det er svært vanskelige forhold

I Kiruna har fartøyssjef ved 330-skvadronen Kjetil Vik lett etter sine venner og kollegaer i svært vanskelig forhold.

Video Fartøyssjef Kjetil Vik 330

Fartøyssjef Kjetil Vik har lett etter sine venner og kollegaer i 24 timer.

Vik ble satt inn i det utfordrende søket etter det savnede Hercules-flyet som fryktes styrtet i Sverige.

– Dette er mentalt sett en belastning, men samtidig har vi en jobb vi må gjøre så profesjonelt som overhodet mulig, sier Vik til NRK.no.

Etter nesten et døgns intensivt arbeid er Vik og hans kollegaer på vei hjem til Bodø. Derfra kommer det nye mannskapet fra 330-skvadronen som skal overta i søket.

– Hvor tøft har dette vært?

– Alle vi som er om bord i Sea Kingen kjenner enten godt eller perifert noen av dem som var om bord. Luftforsvaret er et relativt lite miljø og nesten alle kjenner en av de som er savnet. Det gjør at denne aksjonen har en ekstra dimensjon, sier han.

Vind, snø og turbulens

Men været byr på store problemer. De to svenske og det norske redningshelikopteret som er rekvirert for å søke etter det savnede Hercules-flyet har flere ganger i løpet av fredag formiddag blitt satt på bakken på grunn av værforholdene.

Like over 12 fredag var det norske redningshelikopteret på nytt på vei inn til fjellområdet i Kebnekaise som ennå ikke er gjennomsøkt. Men sterke snøbyger, sterk vind og vanskelige turbulensforhold gjør det umulig å gå så lavt og langt inn som ønsket.

– Det er lavtskydekke og i tillegg er det en del turbulens på grunn av kraftig vind i området, sier Vik til NRK.no.

12 helikoptre klare

Fredag ettermiddag meldes det om at elleve redningshelikoptre står klare til å rykke inn i området hvis det blir en luke i skydekket. Det sier pressetalsmann ved Svenske Sjö - och flygrädningscentralen, Tobias Nicander, til NTB.

Et svensk og et norsk helikopter er allerede på vei mot området. Planen er å etablere en framskutt base for helikoptrene som står klare til å delta i letingen.

Letingen konsentreres fredag om et område på 5 ganger 2 kilometer rundt Kebnekaise, inkludert fjellets nord- og sørtopp. Kebnekaise er cirka 2.100 meter høyt og Sveriges høyeste fjell.

Området det letes i er det samme hvor man fikk den siste radarobservasjonen med det norske militærflyet med fem offiserer om bord.

– Vi har ingen andre indikasjoner, ingen nødpeilesender, bare en radarposisjon, sier Nicander.

En skipatrulje med skredeksperter forsøkte å ta seg inn mot området tidligere på formiddagen, men også de måtte snu før de kom inn i det aktuelle området.

– Det er bare helikopter som gjelder, sier stabsmedlem Maria Bomann ved Sjö- och Flygraddningscentralen i Sverige til NRK.

Store områder ikke undersøkt

Video Dårlig vær hemmer leteaksjonen etter Hercules-flyet

Dårlig vær hemmer leteaksjonen etter Hercules-flyet

Fortsatt har det ikke vært noen livstegn fra de fem savnede nordmennene. Men Kløkstad sier det er områder som ennå ikke er undersøkt, på grunn av været.

– Det vi har fått tilbakemelding om er at det er ekstremrasfare og dårlig sikt. Det er fortsatt områder som vi ikke har hatt mulighet til å søke igjennom, sier fungerende politimester Heidi Kløkstad i Salten politidistrikt til NRK.

Svenske redningsmyndigheter har fått tilbud om og takket ja til Bell 412-helikoptre, som nå er på vei fra Bodø. F-16-flyene som har søkt i dag, vil bli erstattet av et norsk Orion-fly som er på vei med nye letemannskaper. I tillegg får letemannskapene hjelp av et amerikansk Hercules-fly.

– Vi vil benytte oss av dagslys og lommer i det dårlige været for å få lett så mye som mulig, sier Kløkstad i Salten politidistrikt.

Ikke enklere i dagslys

Sea King i Kiruna under søket i Kebnekaise

Like før klokka 10.30 ble alle redningshelikoptrene satt på bakken på grunn av uværet.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Fartøysjef Vik understreker at det ikke er spesielt enklere å finne flyet med de fem savnede i dagslys enn det var natt til fredag.

– Så lenge sikten er like dårlig, blir det ikke enklere. Været er fortsatt hovedfaktoren i søket. Bakkemannskapene rapporterer om 20-30 meters sikt langs bakken i natt. Da sier det seg selv at det er veldig vanskelig å finne det man leter etter, sier Vik.

Kan bomme på bakken

Han vil ikke si at det er større sjanse for at bakkemannskapene skal gjøre funn. Leteområdet er stort, bratt og vanskelig tilgjengelig.

– Der har vi alt fra snøskredfare til barmark. Det er vanskelig å finne framkomstmiddel på bakken som duger overalt. Så det er litt hipp som happ. Hvis de kommer rett rute langs bakken, kan de ha store sjanser for å finne flyet. Hvis de ikke kommer rett rute, kan de passere 100-200 meter unna flyet uten å se det de leter etter, sier han.

Dette kartutsnittet viser det nye søksområdet som omfatter Nordtoppen og Sørtoppen av Kebnekaise.

Dette kartutsnittet viser det nye søksområdet som omfatter Nordtoppen og Sørtoppen av Kebnekaise.

Foto: Sjöfartsverket