Hopp til innhold

Danskene lover billigere flyturer

Danskene som har skviset Widerøe ut av Lofoten og Ofoten håper folk vil la seg friste av selskapets billigbilletter.

Danish Air Transport ATR ATR-42-300 under landing på Oslo lufthavn Gardermoen.

LOVER BILLIGE BILLETTER: Toppsjef Jesper Rungholm i det danske flyselskapet Danish Air Transport håper på god mottakelse blant nordlendingene.

Foto: Kleiven, Paul / SCANPIX

– Vi starter med en åpningskampanje hvor vi legger ut ti billetter til 395 kroner på samtlige avganger. Det gjelder hele april måned, sier president Jesper Rungholm i Danish Air Transport (DAT) til NRK.no.

I Florø i Sogn ig Fjordane hvor DAT allerede flyr gikk prisene ned da danskene overtok. Det håper tidligere fylkesråd May Valle (V) skal skje i Nordland også.

– Det er viktig både for næringslivet og folk flest. Vi har et system med konkurranse i Norge. Nå ser vi at det også fungerer på disse flyplassene. Det har det ikke gjort tidligere, så dette er en interessant vending.

Hun tror Widerøe må forberede seg på ytterlige konkurranse om flyrutene i distriktet.

– Det har vært trygt og godt med Widerøe, men vi har også sett at vi trenger lavere priseri distriktene. Dette er en del av samfunnsutviklingen.

Samarbeider gjerne med Widerøe

Selskapet samarbeider med Norwegian, men ikke med Widerøe og SAS, selv om de håper å få til en slik avtale på sikt.

Widerøe tapte anbudet på Røst, Leknes, Svolvær og Narvik, dermed vil det danske selskapet overta flyvningene for strekningene fra april og de neste fem årene.

Dette er begynnelsen på slutten for Widerøe - antar jeg... Sikkert et statlig distrikspolitisk tiltak :-(((

Sitat på NRK Nordlands Facebook-side

– Vi ønsker selvfølgelig å samarbeide med Widerøe i det omfanget vi kan. Det er opp til Widerøe om de vil samarbeide med oss. Det samme gjelder SAS. Samarbeidet med Norwegian gjør at passasjerene kan sjekke inn bagasjen helt fram gjennom dem. Det har ikke Widerøe kunnet tilby, sier Rungholm.

Danish Air har kjøpt inn to nye Dash-8 fly som skal trafikkere Lofoten og Narvik.

Dette er jo katastrofe. Nå får vi et nytt kato air i Nordland. Dette blir latterlig og livsfarlig. Heretter blir det bil og hurtigruten.

Sitat på NRK Nordlands Facebook-side

Samferdselsdepartementet har valgt flyselskap på 18 flyruter her i landet, og sparer 250 millioner kroner de neste fem årene ved å velge de laveste anbudene.

Depper i Widerøe

Widerøe synes det er utrolig trist å miste anbudet på Lofoten og Narvik – etter 40 år.

– Lofoten har vært en viktig del av Widerøe og Widerøe har vært en viktig del av Lofoten. Derfor er det en trist dag for oss, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til NRK.no.

Flyselskapet Widerøe er tildelt kontrakter på 13 av 18 regionale flyruter som har vært ute på anbud. Fire ruter i Lofoten og Ofoten som Widerøe har fløyet overtas av danske Danish Air Transport (DAT).

Kongstein sier at Widerøes identitet alltid har vært sterkt knyttet til Lofoten.

– Lofoten har alltid vært en del av sjela til Widerøe. Vi har brukt Lofoten aktivt i utlandet mår vi promotert oss og landsdel for utenlandske journalister. Det er mye vi har mistet i dag.

Hvis de danske flyene har samme egenskaper for å fly sikkert i all slags vær og vind mellom fjord og fjell (ikke mye fjell i Danmark akkurat), så får vi også håpe at de innsparte pengene for det offentlige kommer forbrukerne til gode...??

Kommentar på NRK Nordlands Facebook-side

Ifølge Kongsteien hjelper DAT og Widerøe hverandre i dag.

– Vi har et samarbeid på Vestlandet hvor vi hjelper vi hverandre hvis en av oss står. Den er ingen grunn til at vi skal slutte med det. Begge flyselskapene har et ansvar for at det er et infrastrukturelt tilbud i nord, og det må vi samarbeide for å få til.

Skal kjempe

Richard Kongsteien

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien sier Lofoten og Narvik alltid har vært en del av Widerøes virksomhet

Foto: Knut Eirik Olsen / NRK

– Vi kommer til å kjempe for å få disse rutene tilbake. Vi føler veldig at noe er tatt fra oss.

Samtidig er han glad for at flyselskapet er tildelt kontrakter på 13 av 18 regionale flyruter som har vært ute på anbud.

– Vi har vunnet Florø, Evenes og Tromsø. For Widerøe som bedrift går nok dette helet greit. Det er en mer en inngripen i sjela vår, sier Kongsteien.

Passasjerer som har bestilt billett med Widerøe på rutene Bodø, Svolvær–Leknes–Røst etter 1. april vil bli kontaktet av det stedet der de har kjøpt sine billetter.