– Vi starter med en åpningskampanje hvor vi legger ut ti billetter til 395 kroner på samtlige avganger. Det gjelder hele april måned, sier president Jesper Rungholm i Danish Air Transport (DAT) til NRK.no.
I Florø i Sogn ig Fjordane hvor DAT allerede flyr gikk prisene ned da danskene overtok. Det håper tidligere fylkesråd May Valle (V) skal skje i Nordland også.
– Det er viktig både for næringslivet og folk flest. Vi har et system med konkurranse i Norge. Nå ser vi at det også fungerer på disse flyplassene. Det har det ikke gjort tidligere, så dette er en interessant vending.
Hun tror Widerøe må forberede seg på ytterlige konkurranse om flyrutene i distriktet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Det har vært trygt og godt med Widerøe, men vi har også sett at vi trenger lavere priseri distriktene. Dette er en del av samfunnsutviklingen.
Samarbeider gjerne med Widerøe
Selskapet samarbeider med Norwegian, men ikke med Widerøe og SAS, selv om de håper å få til en slik avtale på sikt.
Widerøe tapte anbudet på Røst, Leknes, Svolvær og Narvik, dermed vil det danske selskapet overta flyvningene for strekningene fra april og de neste fem årene.
– Vi ønsker selvfølgelig å samarbeide med Widerøe i det omfanget vi kan. Det er opp til Widerøe om de vil samarbeide med oss. Det samme gjelder SAS. Samarbeidet med Norwegian gjør at passasjerene kan sjekke inn bagasjen helt fram gjennom dem. Det har ikke Widerøe kunnet tilby, sier Rungholm.
Danish Air har kjøpt inn to nye Dash-8 fly som skal trafikkere Lofoten og Narvik.
Samferdselsdepartementet har valgt flyselskap på 18 flyruter her i landet, og sparer 250 millioner kroner de neste fem årene ved å velge de laveste anbudene.
Depper i Widerøe
Widerøe synes det er utrolig trist å miste anbudet på Lofoten og Narvik – etter 40 år.
– Lofoten har vært en viktig del av Widerøe og Widerøe har vært en viktig del av Lofoten. Derfor er det en trist dag for oss, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til NRK.no.
Flyselskapet Widerøe er tildelt kontrakter på 13 av 18 regionale flyruter som har vært ute på anbud. Fire ruter i Lofoten og Ofoten som Widerøe har fløyet overtas av danske Danish Air Transport (DAT).
Kongstein sier at Widerøes identitet alltid har vært sterkt knyttet til Lofoten.
– Lofoten har alltid vært en del av sjela til Widerøe. Vi har brukt Lofoten aktivt i utlandet mår vi promotert oss og landsdel for utenlandske journalister. Det er mye vi har mistet i dag.
Ifølge Kongsteien hjelper DAT og Widerøe hverandre i dag.
– Vi har et samarbeid på Vestlandet hvor vi hjelper vi hverandre hvis en av oss står. Den er ingen grunn til at vi skal slutte med det. Begge flyselskapene har et ansvar for at det er et infrastrukturelt tilbud i nord, og det må vi samarbeide for å få til.
Skal kjempe
– Vi kommer til å kjempe for å få disse rutene tilbake. Vi føler veldig at noe er tatt fra oss.
Samtidig er han glad for at flyselskapet er tildelt kontrakter på 13 av 18 regionale flyruter som har vært ute på anbud.
– Vi har vunnet Florø, Evenes og Tromsø. For Widerøe som bedrift går nok dette helet greit. Det er en mer en inngripen i sjela vår, sier Kongsteien.
Passasjerer som har bestilt billett med Widerøe på rutene Bodø, Svolvær–Leknes–Røst etter 1. april vil bli kontaktet av det stedet der de har kjøpt sine billetter.