DS «Hestmanden» ble bygget i Bergen for Vesteraalens Dampskibsselskab i 1911og er det eneste skipet som er bevart fra det norske statsrederiet Nortraships flåte under siste verdenskrig. Derfor har Stortinget vedtatt at det unike skipet skal være et minnesmerke over norske krigsseilere.
Restaureringen har tatt over 40 år og kostet et tresifret antall millioner. Heretter skal det være museumsskip og fortelle den oppvoksende slekt om gamle dagers sjømannskap og de norske krigsseilernes innsats under to verdenskriger. Det er Stiftelsen Arkivet, Senter for historieformidling og fredsbygging, i Kristiansand som skal ha ansvar for museumsdriften.
Trolig siste møte
Mange tusen nordmenn tjenestegjorde på norske handelsskip under første og andre verdenskrig. Tirsdag vil kong Harald møte rundt 240 av de vel 1.300 gjenlevende krigsseilerne når «Hestmanden» døpes på nytt.
Arrangementet blir trolig det siste der så mange krigsseilere får hilse på majesteten, som selv bare var åtte år gammel da krigen sluttet i 1945. De yngste krigsseilerne som møter kongen er 85-årsalderen, de eldste nærmer seg 100.
De fleste er bosatt i Norge, men det kommer også deltakere fra USA, Storbritannia, Canada, Filippinene, Belgia og Island, opplyser stiftelsen Hestmanden.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Mange norske krigsseilere har følt at de ikke har fått tilstrekkelig offentlig anerkjennelse for sin innsats under krigen. Men kongefamilien er et unntak.
– Under krigen var det kongefamilien som holdt moralen oppe blant oss krigsseilere. De var stadig på skipene og besøkte oss, både kong Haakon, kronprins Olav og prins Harald. Det varmer godt at kong Harald nå vil håndhilse på oss alle, sier krigsseiler og ildsjel for restaureringen av DS «Hestmanden», Søren Brandsnes fra Kristiansand.
«The lucky ship»
The lucky ship (det heldige skip) er «Hestmanden» kaldt. Ikke så rart kanskje, skipet kom så å si uskadd gjennom to verdenskriger. Det har i tillegg til utenriksfarten, gått som ruteskip langs Norges langstrakte kyst og var i full virksomhet fram til 1965.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Fjorten år senere ble det kjøpt av Norsk Veteranskipsklubb. I 1992 ble det slept til fartøyvernsenteret Bredalsholmen i Kristiansand, der det har ligget fram til september i år. I 1996 ble skipet erklært verneverdig av Riksantikvaren.
Dåpen markerer at en langvarig, og ikke mist kostbar, restaureringsprosess er ferdig. Arrangementet finner sted ved det nye Kilden Teater- og Konserthus i Kristiansand tirsdag. Arrangører er Stiftelsen Hestmanden, Stiftelsen Arkivet, Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune.
Skipets gudmor er Kathrine Høvding, niese til den tidligere eieren av «Hestmanden», skipsopphogger Einar Høvding. Han hadde ikke hjerte til å hogge opp skipet da det på 1960-tallet ble for kostbart i drift. Høvding kjempet for at lastedamperen skulle komme på museum, og solgte til slutt skipet for en symbolsk sum til Norsk Veteranskipsklubb.