Hopp til innhold

Ringer 112 for å høre når ferga går

Politiets nødlinje blokkeres av fulle folk, tulletelefoner og personer som lurer på når neste ferge går. – Kun en av ti er reelle nødsamtaler, viser undersøkelser.

Bent Are Eilertsen Salten politi

OPPGITT: På operasjonsentralen i Bodø tar politiet i mot noen av de nærmere 500.000 årlige nødsamtalene til politiet. Ordensjef i Salten politidistrikt, Bent Are Eilertsen er oppgitt over hvor mange av dem som ikke er fra folk som er i nød.

Foto: Hilde Mangset Lorentsen

– Folk spør om alt mulig. Absolutt alt, sier operasjonsleder ved Helgeland politidistrikt, Egil Pettersen om personer som feilaktig ringer inn politiets nødnummer 112.

Han er oppgitt over at politiets nødnummer både misbrukes og feilbrukes. For han og andre operasjonsledere tar det mye tid å skulle avvise og veilede innringere som ikke har noe på en nødlinje å gjøre.

– Enkelte bruker oss nærmest som en opplysningstjeneste og spør om alt fra togtider til fergeavganger og telefonnummer. Bare i dag har jeg hatt flere telefoner fra folk som ikke burde ringt oss, sier operasjonslederen.

Noen ganger må vi bare legge på.

– Kun 1 av 10 er reelle nødsamtaler

Operasjonsleder Egil Pettersen

TAR MYE TID: Operasjonsleder Egil Pettersen i Helgeland politidisitrikt, sier det går mye tid til å dirigere folk vekk fra nødlinjen.

Foto: Politiet

Etter terroren 22.juli gikk debatten om hvorvidt Norge skal ha et felles nødnummer, noe som ble motarbeidet på grunn av alle feilmeldingene til politiet.

I dag finnes det ingen systematisk registrering av feilmeldinger og tulletelefoner til politiet, men enkelte undersøkelser viser at under 10 prosent av anropene til politiets 112-nummer er fra folk i nød.

Ved operasjonsentralen i Salten bekrefter ordensjef, Bent Are Eilertsen at dette er et vedvarende problem.

– Vi har alt for mange henvendelser av denne typen, sier Eilertsen. Han mener det ikke er noe spesielt tidspunkt aktiviteten er størst.

– Det går hele døgnet, både hverdag, helg og kveld. Det er fulle folk, unger, personer som skal ta opp problemstillinger med politiet, litt psykiatri, folk som vil ha hjelp til taxi eller at vi skal ringe noen for dem, sier Eilertsen.

Han sier at de også er svært plaget av folk som ringer ubevisst mens de har mobilen i lomma.

– Dette går utover alle politiets oppgaver.

Mener beredskapen svekkes

I Oslo ble problemet så stort at de måtte begynne å sile ut nødsamtalene igjennom sentralbordet.

For i følge en kartlegging viste det seg at av 11.000 nødsamtaler i løpet av en måned, var kun 340 av disse reelle. Men sjefen for operasjonssentralen i Oslo, Martin Strand, sier at det tallet de opererer med er at det er rundt 2200 anrop av de 11.000 fra folk som faktisk trenger hjelp.

– Det er et høyt tall. Det sier seg selv at når 80 prosent av samtalene ikke reelle, tar det mye tid fra politiet. Vi var helt nødt til å få på plass en ordning som dette, sier han.

Strand mener politiberedskapen ville vært svekket hvis de ikke hadde hatt et sentralbord som sorterer telefonene på forhånd.

flagg ved utøya

TERROREN ØKTE BEVISSTHETEN: Terrorangrepene mot regjeringskvartalet og Utøya ga debatt om hvorvidt Norge bør ha et felles nødnummer. Et av argumentene mot et felles nødnummer er de mange feilmeldingene til politiet.

Foto: Roald, Berit / Scanpix

– Ingen risiko for folk i nød

Men selv om poltiet mener deres beredskap svekkes av de mange feilmeldingene, sier Finn Mørch Andersen, fagdirektør i Justis og Politidepartementet, at telefonene ikke er en risiko for folk som faktisk er i nød.

– Nei. Vi gjennomførte en utredning i 2009 der vi kartla svartiden ved de ulike nødetatene i Norge. Den viste at det tar noen få sekunder lengre tid å få svar hos politiet enn hos brann og helsepersonell, men at det ikke utgjør noen risiko for dem, sier Andersen.

Antall henvendelser til nødetatene pr.100.000 innbygger

Antall henvendelser til nødnummer pr 100.000 innbygger

110 Brann

 3181

112 Politi

 9592

 113 Amublanse

 10 072

Kilde: Regjeringen.no

Tror ikke folk tenker over at det er en nødlinje

Men politiet oppfatter de mange feilmeldingene som en belastning.

– Jeg vet ikke om det er kommunisert godt nok at folk ikke skal bruke nødnummeret med mindre de er i nød. Vi ønsker i hvert fall å få formidlet at folk ikke må ringe til oss, hvis de ønsker pass og den slags, sier operasjonslederen på Helgeland, Egil Pettersen.

Politiet håper mer kunnskap blant folk kan bøte på problemet, for hos de mindre politidistriktene er det ikke enkelt å få på plass en tilsvarende ordning som i Oslo.

– Vi er et lite politidistrikt og har ikke døgnåpent sentralbord, så konklusjonen er at vi er nødt til å ta telefonen og høre hva det gjelder, sier Eilertsen i Salten politidistrikt.