Hopp til innhold

Slik blir de nye superfergene

Du må vente litt før du kan kjøpe en vaffel og slappe av i hvilestol mens du krysser Vestfjorden. – Det blir ei ferge vel verdt å vente på, sier maskinsjef Steinar Lekanger i den nye gassferga, som ble sjøsatt i dag.

Etter 11 måneder er den første av fire ferger klar for sitt første møte ved sjøen ved Remontowa-verftet i Gdansk i Polen.

– Du får litt frysninger på ryggen. Litt stolthet. Eller mye stolthet, smiler prosjektleder Jan Egil Sletteng, som har bodd i Polen det siste året for å følge byggingen av «Landegode».

Like etter treffer ferga elva - med et gigantisk plask.

Se megaplasket her:

Video Gassferga sjøsatt

Gassferga sjøsatt

Naboverftet til Lech Walesa

– Der borte hvor du ser de grønne kranene jobbet Lech Walesa, sier han og peker bort på naboverftet. I ett år har han fulgt byggingen av den første av tilsammen fire nye gassferger – som fra januar 2013 skal trafikkere på strekningene Bodø-Røst-Værøy-Moskenes og Lødingen-Bognes.

– Det har vært ei interessant tid. Og veldig fint. Polakkene er hyggelige og landet framstår ikke som et land med dårlig økonomi, sier Sletteng til NRK.no.

Ei ferge blir født

De fire nye gassfergene har en prislapp på nærmere en milliard kroner. 3. januar begynte den første stålkuttinga på Remontowa-verftet. Sammen med byggeinspektør og maskinsjef Steinar Lekanger står han ved skroget som står oppe på slippvogna før sjøsettinga.

– Det er veldig spesielt å sjøsette et skrog sidelengs. Det er 96 meter og mellom 1700 og 2000 tonn med stål som skal ut på elva, og det er stiore rkefter i sving, sier Leganger.

Skroget er festet med to stålvaiere og et sikkerhetstau. Dette tauet skal hogges over med en øks.

– Det er en ære å få gjøre denne jobben. Øksa er merket med båtens navn og datoen for sjøsettingen, sier han.

– Sparer miljøet

Gassmotoren på 5.250 kilowatt er den første i sitt slag, med hybriddrift. Det betyr at ferga kan benytte konvensjonell mekanisik drift i tillegg til gassdrift.

– Foreløpig er det bare et tomt skall. Rominndeling er på plass og dieseltank, smøroljetank og vanntank. Nå skal skallet fylles, sier Sletteng.

Det er ikke bare drivstoffet som er miljøvennlig.

– Vi bruker også LED-belysning for å få ned strømforbruket når vi ligger i land og er tilkoblet landstrøm. Vi har også spillvarmeanlegg om bord, som sørger for varme i radiatorene.

Stabilisatorfinne

Den nye gassferga Landegode sjøsettes i Gdansk

Her blir det to bildekk, et for vogntog og ett for personbiler.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Også skrogformen er spesiell til være en ferge. Det kommer passasjerene til gode.

– Det er slanke, fine skroglinjer. Ferga minner om et passasjerskip. Dette gjør at frisksjonen mot sjøen blir lav, noe som gjør at kan ha mindre effekt på motorene, sier Sletteng.

Det er også stabilisatorfinne på fergene som skal gå ytterst i Vestfjorden.

Hvilestoler og sjåførlugarer

Den nye Vestfjordferga

GASSFERGE: Slik vil den nye gassferga som skal gå over Vestfjorden se ut. Den største ferga skal ta 120 personbiler.

Foto: Torghatten Nord

– Finnen gjør at passasjerene tåler slingringer bedre. Det blir nok færre sjøsyke passasjerer, sier Lekanger.

Det blir to bildekk, det ene får plass til 12 vogntog.

Fire av ti stoler ombord i «Landegode» blir hvilestoler. Det blir også benker som passasjerene kan sove på. Det blir også egne sjåførlugarer med dusj for trailersjåfører.