Nærmere halvparten av bilistene sier at de ikke senker farten eller er bevisst på hva de gjør når de ser et varselskilt for elg eller hjort.
22 prosent svarer at de senker farten når de passerer skiltet for så å øke farten gradvis mens 32 prosent sier at de senker farten så lenge skiltet angir fare, ifølge undersøkelsen, som er gjort for forsikringsselskapet Tryg.
Les også:
Frykter elgen
Menn i alderen 25 - 44 år er minst forsiktige, og geografisk er det Agderfylkene og Rogaland som skiller seg mest negativt ut, tett fulgt av Nord-Norge. Samtidig viser undersøkelsen at bilistene er redde for å kollidere med elg, hjort og andre større dyr.
På spørsmål om hva de frykter mest i trafikken, svarer 45 prosent sammenstøt med dyr mens 44 prosent frykter mest at de ikke skal få øye på fotgjengere. 37 prosent sier de er mest redd for vannplaning og 36 prosent er engstelige for glatt føre.
18 kollisjoner daglig
– Det er alvorlig at mange bilister ikke tar hensyn til disse varselskiltene. Antallet dyrepåkjørsler øker, og når vi leser skaderapportene ser vi at dette har store konsekvenser. Det er fare for alvorlige skader, og selv om en unngår fysiske skader, er det å kollidere med en elg en dramatisk opplevelse og en psykisk påkjenning, sier bilskadesjef Lise Norstrøm i Tryg.
Selskapet har registrert flere alvorlige ulykker nå i høst der bil har kollidert med elg. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at norske bilister hvert år er involvert i 6.500 viltpåkjørsler. Dette tilsvarer 18 slike kollisjoner hver dag, hele året.
Økt 30 prosent
– De siste årene har det vært 30 prosent økning i slike ulykker. En alvorlig bilulykke er alltid dramatisk for dem som rammes. I tillegg har påkjørsel av hjortevilt store samfunnsmessige kostnader som det er lite fokus på. Hver elgpåkjørsel koster Norge 150.000 kroner, sier kommunikasjonssjef Ingrid Holm Svendsen i Tryg.
Hun opplyser at forsikringsselskapenes erstatningsutbetalinger etter kollisjoner med dyr i 2008 beløp seg til 143 millioner kroner. I tillegg kommer enda høyere beløp betalt av bilistene selv samt andre kostnader ved disse ulykkene.
Senker ikke farten
Vegvesenet har gjennom årene forsøkt mange metoder for å redusere antallet ulykker ved sammenstøt med elg og hjort. Det mest vanlige er elgskilt.
– Mitt inntrykk er at bilistene i liten utstrekning bryr seg om skiltene. Når en er ute og kjører, så ser en at svært få setter ned farten fordi det står et elgskilt ved veien, sier sjefingeniør Erland Røsten i Vegdirektoratet.
– Slik er det jo også med andre skilt som varsler om fare. Det er opp til bilistene om de vil sette ned farten når de ser et varsel om krapp sving. Det vi ser effekt av, er oppslag i mediene om elgpåkjørsler. Det får dem som bruker veien daglig til å sette ned farten mens de som er på gjennomreise ikke gjør det. Men også denne effekten er kortvarig, sier Røsten.
(©NTB)