Hopp til innhold

Behandles for brann- og røykskader

Tilstanden til de to hurtigrute-ansatte fra Salten som ble skadet i hurtigrutebrannen er fortsatt alvorlig.

Brann hurtigruten Nordlys Ålesund

De skadde ombord på hurtigruteskipet Nordlys ble fløyet til brannskadeavdelingen ved Haukeland universitetssykehus i Bergen.

Foto: Ivar Eidheim / NRK

De to mennene på 28 og 54 år og jobbet ombord på skipet, fikk alvorlige skader og behandles fortsatt for røyk og brannskader, opplyser Haukeland universitetssykehus i Bergen til NRK.no mandag morgen.

De mistet to kolleger i brannen torsdag, 18 år gamle Steffen Ulvatne fra Honningsvåg i Finnmark og 57 år gamle Geir Terje Isaksen fra Tverlandet utenfor Bodø.

De øvrige som var innlagt på sykehus etter brannen, var søndag alle utskrevet.

Blir liggende i Ålesund

Hurtigruten «Nordlys» blir liggende i Ålesund i flere dager. Alle lekkasjer skal nå være tettet på skipet, men det er vanskelig å tømme «Nordlys» for gods fordi nye skader stadig oppdages.

Etter brannen torsdag har rednings- og bergingsmannskapene opplevd dramatiske dager i Ålesund. Først torsdag, da to fra mannskapet døde av brannskader, og skipet måtte evakueres i løpet av kort tid. Deretter pågikk arbeidet med å slukke brannen samtidig som skipet tok inn vann.

På det verste hadde Nordlys en slagside på 21,7 grader.

Faren over

Olav Fjell; John Tindvik

Kaptein John Tindvik (t.h) og konsernsjef Olav Fjell ved hurtigruteskipet Nordlys ved kaia i Ålesund lørdag morgen.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

Søndag var det ikke lenger fare for at «Nordlys» skulle kantre. Dermed kunne forberedelsene for å snu skipet 180 grader rundt starte. Da «Nordlys» ble slept til kai branndagen, ble det nemlig slept med styrbord side inntil kaia, og ikke babord der lasteporten og skipets inngangsparti er.

Imidlertid tok undersøkelsene som Sjøfartsdirektoratet og Norske Veritas må gjøre av «Nordlys» før det kan snus, lengre tid enn planlagt.

– Så viste det seg at hydraulikken i lasteporten på babord side er ødelagt. Dermed er det ikke lenger noen grunn til å snu «Nordlys» fra styrbord til babord side, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum.

Bergingsmannskapene begynte derfor søndag kveld å hente ut ødelagt gods gjennom de mindre lasteportene som «Nordlys» har på styrbord side. Mandag fortsetter de arbeidet med å hente ut biler og eiendeler fra passasjerene gjennom disse lasteportene.

Blir liggende i Ålesund

Søndag morgen ble det antatt at «Nordlys» allerede mandag skulle slepes til Fiskerstrand Verft i Sula for reparasjoner. Nå tyder mye på at skipet blir liggende lengre enn antatt i Ålesund.

– Ettersom «Nordlys» nå er tett og ikke tar inn mer vann, har det ikke samme hast å få skipet av gårde for reparasjoner, sier Norum. Han sier at Hurtigruten derfor vil bruke tid på å innhente anbud fra verft som kan reparere skipet.

Reiser fra Ålesund

Mandag morgen reiser den siste delen av passasjerene fra Ålesund. De var i helgen på utflukt til Geiranger og Atlanterhavsparken. Hurtigruten greide å skaffe nødpass til alle de utenlandske statsborgerne som var om bord, og som forlot det brannherjede skipet uten å få med seg verken pass eller eiendeler.

– De vil få ettersendt bagasje så snart vi får hentet ut eiendelene fra skipet, sier Norum.

Flere av mannskapet fra «Nordlys» forlater imidlertid ikke Ålesund riktig ennå.

– Så å si alle fra mannskapet er fortsatt i Ålesund. Dels fordi de skal bidra med å tømme «Nordlys» når vi først kommer inn der. Dels fordi Havarikommisjonen trenger deres forklaringer. Og dels fordi mange av dem fortsatt har et behov for å være sammen etter en så dramatisk hendelse, sier Norum.

Søndag var det fortsatt altfor tidlig å si noe om når Nordlys eventuelt kan komme i rutetrafikk igjen etter at skipet er reparert. Imidlertid var det planlagt å ta nettopp Nordlys ut av drift før ulykken skjedde.

– I forbindelse med vinterruten skulle vi ha ti skip og ikke elleve i drift fra 1. oktober og ut året. I år var det bestemt at det var «Nordlys» som skulle tas ut av rute, og legges i opplag fra 1. oktober og ut året, sier Norum.

Dermed har Hurtigruten litt bedre tid på seg til å finne et erstatningsskip dersom Nordlys ikke kan gå i trafikk igjen fra nyttår.

Passasjerene som skulle ha reist med «Nordlys» i dagene fram til 1. oktober, vil få tilbud om alternative reise, ifølge Norum.