Hopp til innhold

Her er politikernes valgkamptriks

De politiske partiene bruker titalls millioner av kroner for å forkynne sitt valgbudskap. Lar du deg friste av vafler, roser og såpebobler?

Slik selger partiene seg i valgkampen

SLIK SELGER DE SEG: Med roser, sjokolade, vafler og såpeboblepenner vil de politiske partiene i Norge nå velgernes hjerter.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde/partiene

– Vi deler ut ymse småartikler på stand, vi har blant annet handlebrikker som man kan bruke til handlevogna og såpeboblepenner til en god barnefamiliedag, sier kommunikasjonssjef Mona Høvset i KrF.

De har 1,1 millioner kroner de skal bruke for å kapre velgere. Størsteparten av budsjettet deres til årets valgkamp på annonsering i aviser og kampanjer utendørs, i tillegg til at de deler ut brosjyrer.

– Jeg skulle gjerne hatt mer å rutte med, men vi i KrF har ikke noen rike onkler, men vi er glad for at vi har mange privatpersoner som gir litt. Man kan ikke kjøpe seg til valgseier. Valget vinnes av mennesker, ikke av valgeffekter, reklame og slikt, sier hun.

Dette bruker partiene i valgkampen

Parti

Kroner

Arbeiderpartiet (Ap)

13 millioner kroner

Fremskrittspartiet (Frp)

7,5 millioner kroner

Høyre (H)

8 millioner kroner

Sosialistisk venstreparti(Sv)

4,2 millioner kroner

Venstre (V)

1,2 millioner kroner

Senterpartiet (Sp)

1 million kroner

Kristelig folkeparti (Krf)

1,1 millioner kroner

Rødt

700 000 kroner

Kystpartiet

0 kroner sentralt (fylkeslagene må selv sette opp et budsjett).

BRUKER FLERE MILLIONER KRONER: Partiene bruker flere titalls millioner kroner på høstens valgkamp.

Arbeiderpartiet bruker 13 millioner kroner

Det er Arbeiderpartiet som bruker desidert mest av alle partiene i Norge. 13 millioner kroner har de satt av til høstens valgkamp, og mye av pengene går til innkjøp av hundretusenvis av roser.

– Vi regner med å dele ut en halv million roser i valgkampen. Klarer vi det blir det ny rekord. Roser funker for oss. Det er en lang og godt utprøvd tradisjon som fungerer godt som døråpner, sier assisterende partisekretær Odd Erik Stende til NRK.no.

SV-skokolade

SJOKOLADE MED GOD SAMVITTIGHET: Sv har allerede gått fri for Fairtradesjokoladen sin.

Foto: SV

SV satser på samvittighetssjokolade

SV skal svi av 4,2 millioner kroner i valgkampen, og nytt av året er valgkampsjokolade – som selvsagt er Fairtrade-merker.

Sjokoladen er også til salgs i nettbutikken, men ble så populære at den nå er utsolgt, ifølge partisekretær Silje Schei Tveitdal.

– Ellers har vi lagt ned tid og ressurser på en Facebook-kampanje som heter SV Norge Rundt. Her ber vi folk gi beskjed om hva som ikke fungerer i deres kommune. Så det blir en slags valgkampreise på nettet, sier Tveitdal.

Frp gir jernet

Også Frp satser på nettet i år – selv om vaffeljernene fortsatt går varmt når lokale Frp-ere er ute på stand for å møte velgerne. Partiet har jekket opp sitt valgkampbudsjett og bruker en halv million kroner mer i år – til sammen 7,5 millioner kroner.

– I år har vi brukt mye penger på sosiale medier. Vi ønsker å være til stede på Facebook både på ulike valgkampsider og i annonser. Men vi har sendt ut nær 800 vaffeljern til lokallagene – så vi regner med at det blir stekt Frp-vafler over det ganske land. I tillegg går det mye epler i valgkampen.

– Og folk takker ikke nei, verken til frukt eller vafler. Vi får mange positive tilbakemeldinger. De som driver valgkamp rapporterer om god stemning, sier Geir Mo som er generalsekretær i Frp.

Fremskrittspartiets vaffeljern

GIR JERNET: Frp steiker vafler og bruker sosiale medier for å vinne velgere.

Foto: FrP

Dyrt med valgkamp

De aller minste partiene har på langt nær like store budsjett som de aller største. Rødt har for eksempel bare 700 000 kroner å bruke på valgkampen.

– Det vi deler ut er brosjyrer, drops, ballonger og postkort med tegninger. Og for første gang i år har vi parasoller, og det er jo litt greit når det regner. Så det er ikke så mye økonomi, men vår største ressurs er i grunn medlemmene som bruker av energien sin til å være ute på stand, sier leder i Rødt, Turid Thomassen.

Også Venstre er nøktern med pengebruken og effektene. Av budsjettet på 1,2 millioner kroner går det meste til markedsføring og materiell.

– Vi har ikke noe rosebudsjett, det går i pins, buttons, ballonger og frukt. Det er lokallagene som kjøper inn frukt også får de bestilt fruktklistermerker i vår nettbutikk, sier informasjonssjef Steinar Haugsvær i Venstre.

Vil kapre velgernes hjerte gjennom magen

Heller ikke hos Kystpartiet har de mange rike onkler som støtter valgkampen. Sentralt skal de ikke bruke noe penger, mens lokalt i Nordland skal fylkesleder Svein Henning Tennes dele ut litt effekter fra den tiden Kystpartiet var litt større.

– Vi har gamle effekter fra stortingsperioden vår. Litt krus, capser, ballonger og penner. Det eneste som er ferskt i år er dropsene, og de er svært ”gode” i år, sier han med en liten latter.

De kommer ikke til å dele ut hvalburgere i denne valgkampen, likevel vil de prøve å nå velgernes hjerter gjennom magen.

– Vi skal engasjere mesterkokken Roy Magne Berglund til å lage hvalkebab – og det er jeg spent på om han får til å funke. Og det skal skje den siste lørdagen før valget i glasshuset i Bodø, så vi får se hvordan det går, sier han.

Rødt driver valgkamp

VIL HEKTE UNGDOMMEN: Her driver Rød ungdom valgkamp. Leder for Rødt, Turid Thomassen, sier medlemmene er deres viktigste ressurs i valgkampen.

Foto: Margit Steinholt