Forbrukeren er godt ivaretatt gjennom god forbrukerlovgivning. Det blir ikke alltid fulgt opp i praksis dessverre. Det viser henvendelsene vi får fra forbrukere, skriver Forbrukerrådet.
– Vi vil være føre var. Når folk havner i sånne situasjoner tenker de ikke på at de faktisk har rettigheter, sier Gyrid Giæver ved Forbrukerrådet i Bodø.
– Folk blir frustrerte
Hun forteller at det er mistet bagasje og forsinkelser som skaper størst hodebry for passasjerene.
– Da blir folk frustrerte og det er da vi får telefoner.
Frem til juli i fjor mottok Forbrukerrådet 903 henvendelser fra passasjerer som ville vite hvilke rettigheter de har. I år på samme tid er antallet 583. Forskjellen skyldes først og fremst askefaste passasjerer i fjor.
Her er rådene
I en stresset situasjon er det ikke alltid like enkelt å holde fatningen. Forbrukerrådet har derfor laget noen enkle tips slik at selve klagesituasjonen går så smidig som mulig.
- Forsøk alltid å ta kontakt med flyselskapet/agenten
- Fyll ut Property Irregularity Report (PIR) når bagasjen er tapt eller skadet
- Spar på kvitteringer og bruk penger innen rimelighetens grenser selv om du er sint og sliten
- Kontakt Forbruker Europa hvis hendelsen skjedde i utlandet.
(artikkelen ligger under)
Innstilling eller forsinkelse
Hvis flyet innstilles, overbookes eller uvær forhindrer flyet å lette er det laget regler for å ivareta deg som passasjer.
– Hvis flyet forsinkes eller innstilles på grunn av dårlig vær har du rett på forpleining som står i forhold til ventetiden. Det kan bli snakk om mat etter to timer, og hotell hvis du må være natten over, sier Gyrid Giæver ved Forbrukerrådet i Bodø.
Reglene sier også at man har rett på to telefonsamtaler. Ved lengre forsinkelse har du rett på pengene tilbake for den gjenstående reisen, eller hele billetten hvis det ikke lenger er noe poeng med reisen på grunn av forsinkelsen.
Hvis reisen blir kansellert, eller forsinket med mer enn tre timer, har du rett på kompenasjon hvis selskapet ikke har en god unnskyldning , eksempelvis at de ikke hadde nok mannskap på standby eller ekstremvær. Du vil da ha rett på standardkompensasjoner i forhold til reisens lengde.
Standardkompensasjonene, som er fra 250 euro til 600 euro, får du uten å ha blitt påført et økonomisk tap.
Når bagasjen er borte
Det er ikke de samme gode reglene når det gjelder bagasje. Er bagasjen borte har du rett på nødvendighetsartikler, som toalettartikler og klesskift innen for rimelighets grenser.
Husk å melde fra om mistet eller skadet bagasje så fort som mulig, og spar på kvitteringer for utgiftene dine. Meldefristen for skadet bagasje er sju dager.
– Husk å fylle ut PIR (Property Irregularity Report) før du drar fra bagasjeutleveringen.
Hvis bagasjen ikke kommer til rette innen tre uker regnes den som tapt. Det er satt en grense i EU/EØS området opp til 11 000 kroner. Reiser du utenfor EU/EØS-området er erstatningen etter antall tapte kilo, og kiloprisen satt til omtrent 170 kroner.
Hvis bagasjen var fylt med dyrt filmutstyr vil det neppe dekke tapet du har hatt. Det samme gjelder hvis du har pakket ned spesielt skjøre og verdifulle gjenstander. Det er derfor lurt å ha en reiseforsikring, samt unngå å ta med arvesmykkene.