Nesten tre millioner nordmenn var innom Hurtigrute-sendingen på NRK2. Det har naturligvis hatt en enorm reklameverdi for Hurtigruten, som nå opplever en pågang de aldri har vært i nærheten av.
– Vi har 15 ganger flere innkommende telefoner enn normalt. Også på nettsidene våre er det en voldsom pågang, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Ragnar Norum.
- Les også:
- Les også:
Utvider åpningstiden
For øyeblikket lar det seg nesten ikke gjøre å komme gjennom på telefon til Hurtigruten for de som vil ut å reise med TV-suksessen.
– Vi klarer ikke å betjene alle og det har blitt en lengre kø. Vi har alle mann på dekk, men flere hender har vi rett og slett ikke, sier Norum.
Hurtigruten har imidlertid satt i gang tiltak for å kunne rydde unna køen. Gjennom hele helgen er telefonene åpne og fra mandag vil de utvide åpningstidene helt frem til midnatt.
- Les også:
(artikkelen fortsetter under)
Det finnes råd
Så hva skal du gjøre om du vil oppleve seersuksessen på nært hold. Ragnar Norum har rådene.
– Det finnes to generelle råd vi kan gi. Hvis du vil reise i sommer er det enklere å få lugar på sydgående-rute. Vil du ut å reise til neste år anbefaler vi å vente med bestillingen. Senere i sommer har vi bedre mulighet til å svare på spørsmål, råder han.
– Skal du ut å reise i løpet av de nærmeste dagene, lønner det seg å ta kontakt med det aktuelle skipet.
- Les også:
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under)
Fortsatt plass
Selv om det ikke er lett å få lagt inn en bestilling, er det fortsatt plass ombord i skipene.
– Vi er ikke fullbooket. Det er alltid plass på hurtigruta, alle får være med, men det er mange seilinger som har fulle lugarer.
Det er særlig på seilingen sørfra at det kan være vanskelig å få lugar. Det er imidlertid ikke unormalt på denne tiden av året.
Enorm suksess
Klokken 19:45 torsdag 16. juni begynte NR2 en maraton-sending uten like. Klokken 10:27 onsdag 22. juni var det slutt. Da hadde tre millioner nordmenn sett MS Nordnorge på vei fra Bergen til Kirkenes.
Også nettsidene til Hurtigruten minutt for minutt opplevde ville tilstander. Knappe tre millioner startede visninger, på det meste 275.000 unike brukere og 44% seerandel fra utlandet.
– Suksessen var det svært vanskelig å forutse. Det kunne blitt styggvær og et program bare for generelt interesserte. Vi hadde likevel god tro på at det ville være en interesse ute blant folk, men at det skulle bli en folkebevegelse var umulig å forutsi, sier Norum.
. Også det har økt interessen.
– Det har vært mye større pågangen på nettsidene fra land som Frankrike, England, USA og Tyskland.