Vilkårene for avtalen skulle vært klare allerede 8. mars, men ble utsatt til fredag før påske.
Forhandlingene om den nye avtalen har vært lange og vanskelige, men onsdag morgen klokka 8 vil Hurtigrutens styreleder Trygve Hegnar og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa presentere innholdet i avtalen som partene foreløpig holder tett til brystet.
Verken Hurtigrutens ledelse eller departementet ønsket tirsdag kveld å gi NTB noen opplysninger om avtalen.
La inn lavt bud
Etter at Veolia Transport valgte å ikke være med i anbudskonkurransen, har det kun vært staten og Hurtigruten som har forhandlet.
Mens departementet ønsket en avtale på basis av dagens avtale til rundt 400 millioner kroner, har Hurtigruten krevd 750 millioner kroner i året for å opprettholde anløpsstrukturen slik den er i dag.
– Vi visste ikke at Hurtigruten ble alene, og la inn et bud som var så lavt at dersom vi ikke får det vi ber om, klarer vi oss bedre uten, sa Fjell til NTB i februar.
Flere alternativer
Olav Fjell sa den gang at Hurtigruten hadde levert anbud på tre ulike alternativer på kystruten Bergen-Kirkenes, og utelukket ikke at resultatet av forhandlingene kan bli seiling bare fem dager i uken. Fra politisk hold har de aller fleste ønsket et hurtigrutetilbud som i dag.
Da Magnhild Meltveit Kleppa utlyste anbudet i juni i fjor, gjorde hun det klart at hun har som intensjon å opprettholde dagens tilbud, men ikke for enhver pris.
Da Kleppa utlyste anbudet inneholdt det tre alternativer: daglig seiling hele året til 34 havner, seilinger fem dager i uken i vintermånedene og daglige seilinger resten av året til 34 havner og seilinger fem dager i uken hele året til 34 havner.
Hvert alternativ ble utlyst som en samlet pakke for åtte år med oppstart senest 1. januar 2013.
Veldig lang tid
Olav Fjell, som selv har deltatt i forhandlingsmøtene med staten, ga i mars uttrykk for at han mente prosessen hadde tatt veldig lang tid.
– Det har tatt veldig, veldig lang tid i forhold til det vil ble forespeilet i tilleggsavtalen i 2008, sa Fjell til Dagens Næringsliv.
Den gang fikk Hurtigruten 125 millioner kroner ekstra fra staten. For første gang siden Fjell tiltrådte høsten 2007 og for første gang siden TFDS og OVDS fusjonerte til Hurtigruten ASA året før, leverte Hurtigruten et årsregnskap for 2010 som gikk i pluss.