– Vi vil ha båten til Narvik, sier styreleder i Skogøys Venner, Håvard Gabrielsen.
Men det kan komme til å koste. Bare hevingen av båten kan komme opp i millionbeløp.
– Vi har ikke kommet til enighet med eierne om en avtale. Vi håper å få en avtale som vi kan leve med og som gjør at vi kan overta båten, fortsetter han.
- Les også:
Ruster i Sverige
I dag ligger MS Skogøy delvis senket og ruster i drikkevannskilden til Stockholm i Sverige.
Skogøy kom til Narvik fra Drammen i 1953. I 30 år var Skogøy et kjent syn langs kysten mellom Narvik og Svolvær. Den var viktig både i persontransport og i frakt av gods. I 1983 hadde båten sin siste tur og siden havnet den i Sverige under navnet Seaside.
– I dag eies båten av en privatperson i Stockholm. Den ligger med 70 grader slagside i en innsjø utenfor Stockholm. Det er meningen at båten skal heves så fort isen smelter på sjøen og da er det om å gjøre at vi har litt penger, slik at vi får overtatt båten, sier Gabrielsen.
Svenske myndigheter vil ha fjernet båten og har tatt beslag i verdier til båtens eier, for å få gjennomført en hevingen og fjerning.
Se video: Skogøy ruster opp i Sverige
Juridisk garn
Fartøyvernkonsulent hos Riksantikvaren, Sverre Nordmo, tror det kan bli problemer med å overta båten.
– Kanskje verst er det juridiske i forhold til å få båten frigitt fra både eier og kronfogden. Det virker som et litt komplisert juridisk garn, sier han.
– Har riksantikvaren noen midler å bidra med?
– Det har vi, men ikke i år, fortsetter Nordmo.
Handler om kystkulturen
Håvard Gabrielsen mener at berging for Skogøy er viktig for nordnorsk kultur.
– Det har å gjøre med historien vår. Vi må ta vare på kystkulturen. Skogøy er mitt i blinken og er en av de første båtene som avløste damåbåtene etter krigen. Båten skal være et flytende museum, sier han.
(saken fortsetter under)
Kan få økonomisk støtte
Riksantikvaren i Norge har 42 millioner til fartøyvern, men mangler fortsatt 100 millioner kroner for å dekke etterspørselen etter penger til fartøyvern.
Men til tross for pengemangel mener Nordmo hos riksantikvaren at Skogøys venner har gode muligheter for å få økonomisk støtte.
– Da må de søke innen utgangen året, og de må være eier av båten. Så må de kalkulere hvor mye det vil koste å restaurere båten, sier han.
Gabrielsen i Skogøys venner tror båten vil være på vei til Narvik i løpet av 2011.
– I løpet av sommeren håper vi båten vil være på slep inn til sin hjemby Narvik. Hvor lang tid det tar før den kan kjøre for egen maskin er vanskelig å si, men jeg tror båten vil være i god stand om fire eller fem år, avslutter han.