Hopp til innhold

Kommunene kan få mer snøscooter-makt

I flere år har mange kommuner ønsket å selv få regulere snøscooterkjøring i utmark. SV har i lengre tid strittet i mot, men nå kan partiet være på glid.

Snøskuter

Opposisjonen på Stortinget ønsker større lokal råderett når det gjelder styring av snøscooterkjøring. Nå åpner også SV for å gi større makt til kommunene.

Foto: Illustrasjonsfoto: Kari Løberg Skår

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SV har i lengre tid blitt beskyldt av opposisjonen på Stortinget for å trenere avgjørelsen som kan sørge for at kommunene selv skal kunne regulere scooterkjøring.

Geir-Ketil Hansen

Geir-Ketil Hansen fra SV.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

SV selv har nektet for at de har forsøkt og utsette vedtaket og nå åpner stortingsrepresentant Geir-Ketil Hansen for at kommunene selv skal få bestemme, i viss en grad.

– Jeg kan ikke forskuttere på hvilken endringer det kan bli, men det vil nok bli en kombinasjon mellom det som vil være generelle nasjonale krav, og lokal råderett over hvor man skal ha løyper og slike ting, forteller han til NRK.

Prøvekommuner

Fauske i Nordland og sju andre kommuner i landet har i snart ti år hatt en prøveordning der staten har gitt dem rett til selv å regulere snøscooterkjøring og annen motorferdsel i utmark.

Oskar Grimstad

Oskar Grimstad fra Frp.

Foto: Trond Vestre / NRK

Torsdag var Frps Oskar Grimstad fra energi- og miljøkomiteen, på Fauske for å høre om kommunenes erfaringer med scooterkjøring. Han lover at spørsmålet vil bli tatt opp i Stortinget.

– Vi skal lytte til erfaringene i kommunene, så skal komiteen gjøre et arbeid fremover og så skal vi levere en innstilling til Stortinget. Der vil det bli tatt en debatt sannsynligvis før påske, forteller han.

På overtid

I Fauske er man ikke tvil om fordelene ved kommunalt selvstyre. De er imidlertid lei av det de mener er beslutningsvegring hos myndighetene.

– Vi er i det femte eller sjette året på overtid. Vi må få en beslutning på hvordan vi skal håndtere dette. For oss handler det om tilrettelegging og investeringer i kommunen, sier ordfører Odd Henriksen på Fauske.

Odd Henriksen, ordfører Høyre, Fauske

Odd Henriksen fra Høyre.

Foto: Høyre

Siden 2005 har Fauske og de andre prøvekommunene kun fått rett til å regulere utmarkskjøring i ett år av gangen.

– Det gjør det umulig for oss som vil skape turisme og viktige arbeidsplasser i utkant-Norge, mener Henriksen.

Mindre støy

Prøveordninga som ble innført av Miljøverndepartementet i 2000, ble i 2005 evaluert av Norsk institutt for naturforskning. I rapporten heter det at alle seks delmål for bedre motorferdsel ble helt eller delvis innfridd i de åtte forsøkskommunene.

Befolkningen i kommuner uten snøscooterløyper var faktisk mer plaget av støy enn innbyggere i kommuner som deltok i prøveordningen.