Hopp til innhold

Utenlandske turister ikke like fornøyd som norske

Utenlandske turister er mindre fornøyde med Helgelandskysten enn norske.
– Himmelblåeffekten på vei bort, mener forsker.

Nes brygge på Vega

TRENGER STRATEGI: Vega og andre steder på Helgelandskysten må tilby bedre fasiliteter, mener Frode Fjelldal-Soelberg.

Foto: Billy Jacobsen / NRK

Utenlandske turister er misfornøyde med fasiliteter, servering og åpningstider. Profesjonaliteten må bli høyere. Det viser en ny rapport Universitetet i Nordland har laget. Gjesteundersøkelsen 2010 ble gjennomført i juli langs Helgelandskysten.

– Nordmenn vet hva de skal forvente av Helgelandskysten, men det gjør ikke de utlandske turistene, sier førsteamanuensis Frode Fjelldal-Soelberg ved Handelshøgskolen i Bodø.

Sesongbasert

Under sommersesongen er Helgelandskysten meget godt besøkt, men det er utenom sesongen turistnæringen sliter, mener Fjelldal-Soelberg.

– Det er dårlig etterspørsel resten av sesongen, og næringen må holde nede kostnadene. Spørsmålet er om man skal begynne med å utvide tilbudet eller prøve å øke etterspørselen. Det trengs en målrettet satsning.

Fjelldal-Soelberg sier at de negative opplevelsene, referert gjennom spørreskjema og dybdeintervjuer i undersøkelsen, har det fellestrekk at de har opprinnelse i et mangelfullt utviklet reiselivstilbud. Det pekes på behovet for en heving av kvalitetsnivået både på fasiliteter og opplevelsestilbudet.

Padling på Helgelandskysten

Padling på Helgelandskysten

Foto: John Arnt Nøstdal / NRK

Himmelblå-effekten på vei bort

Himmelblå-øya Ylvingen opplevde stor økning i turismen når sesongene ble sendt på NRK1. Nå er fremtiden mer usikker.

– Jeg tror etterspørselen vil dabbe av uten Himmelblå, men at helgelendingene sitter igjen med en styrket identitet etter tv-serien, sier Fjelldal-Soelberg.

Ikke bare negativ

Turister fra utlandet er meget fornøyde med opplevelsene av natur, landskap og kultur. Gjestene peker på at Sandnessjøen, Alstadhaug, Torghatten, Dønnes fjellstue, Ylvingen og Vega kan tilby attraktive kombinasjoner av kultur og mat. Flere av disse stedene oppfattes også som Helgelandskystens fyrtårn.

– Vi må profesjonalisere mer og tilby temareiser, slik at turistene ikke møter stengte dører på cafeer og har steder å overnatte. Lenger nord er de gode på dette, blant annet i Lofoten, sier Audhild Bang Rande ved Torgar Næringshage som arbeider med næringsutvikling, regional utvikling og opplæring.

De jobber med nå en reiselivsstrategi som skal få folk til Helgeland.

– Vi trenger flere sterke bedrifter som er førere av reiselivet, flere anlegg med overnattingsplasser og organiserte opplevelser som er basert på kultur og natur, sier Rande.

Gjesteundersøkelsen 2010 er en del av VRI-prosjektet som Universitetet i Nordland er partner i. Forskerne, førsteamanuensene Frode Fjelldal-Soelberg og Dorthe Eide ved Handelshøgskolen samt forsker May Kristin Vespestad har laget rapporten.