Administrerende direktør i Rana Gruber, Gunnar Moe, sier at det er den lange kuldeperioden som har gjort at selskapet er blitt forsinket i arbeidet med å hente malm ned fra fjellet.
Forsinket på grunn av kulda
– Malmen har lett for å fryse fast i vognsettet når temperaturen synker så kraftig som vi har opplevd den siste tiden. Og det gjør at vi blir forsinket i arbeidet og ikke får fraktet ned tilstrekklig malm til utskipningskaia i Mo i Rana, sier Moe.
Derfor har Rana Gruber kontaktet Jernbaneverket med spørsmål om hjelp til å kunne sette inn flere togsett i helgen for å komme ajour med situasjonen. Det betyr at Jernbaneverket må stille med en togekspeditør på overtid på Ørtfjell stasjon for å ta seg ansvaret med sporvekslingen.
Må stanse produksjonen
– Men Jernbaneverket er ikke villig til å imøtekomme vår anmodning. Til tross for gjentatte henvendelser har vi ikke lykkes å nå fram. Det betyr at vi andre helgen på rad står i fare for å måtte stoppe produksjonen, sier Gunnar Moe.
Hvilket betyr at Rana Gruber taper 6 millioner kroner på at Jernbaneverket ikke klarer å stille med en mann på overtid i helgen. Ifølge Gunnar Moe er det i verste fall snakk om 16 timers overtid, på en mann.
Jernbaneverket sier nei
Pressevakt i Jernbaneverket, Inge Hjertaas, sier at Jernbaneverket ikke har mulighet til å stille med ekstra togekspeditør på Ørtfjell stasjon, og at man derfor ikke har mulighet til å imøtekomme anmodningen fra Rana Gruber.