Hopp til innhold

Slik blir du «lurt» til handle mer

Kjøpesenter lokker med sju gratis flakslodd dersom du svir av mer enn 2.500 kroner. Lokketilbudet har gitt omsetningsrekord, men Framtiden i våre hender steiler.

Senetrleder Jonny Guldbransen ved Koch-senteret i Bodø Cecilie Høj Anvik i Fremtiden i våre hender

KJØPEPRESS? Senterleder Jonny Gulbrandsen klarer ikke å overbevise Cecilie Høj Anvik i Fremtiden i våre hender om at kampanjen «Skrap deg til millionær» ikke fører til kjøpepress.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Butikkene finner på stadig mer finurlige måter for å få deg til å bruke mest mulig penger nå før jul. Betal for to, få tre, kjenner vi alle. Men flakslodd-kampanjen «Skrap deg til millionær» til Koch-senteret i Bodø er ny av året.

Lokketilbud på Koch-senteret i Bodø

Julehandelen er allerede i full gang.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell

Lokketilbudet har ført til omsetningsrekord for Koch-senteret midt i Bodø sentrum. Til tross for at det for mange hadde vært billigere å kjøpe flakslodd framfor å svi at 2.500, har folk gått mann av huse for gratisloddene.

– Har ikke presset noen

– Vi har ikke presset noen til å handle. Folk har kjøpt ski til ungene, dunjakker, servicer og andre ting de trenger. Mange har fått unna julegavene tidlig, sier senterleder Jonny Gulbransen til NRK.no.

Men Framtiden i Våre hender lar seg ikke overbevise at senterledelsens argumenter.

Lei av lokketilbud

Senterleder Jonny Gulbrandsen og Cecilie Høj Anvik i Fremtiden i våre hender

UENIGE: enterleder Jonny Gulbrandsen og Cecilie Høj Anvik i Fremtiden i våre hender.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell

– Denne kampanjen får folk til å kjøpe varer de verken har råd til eller trenger, mener Cecilie Høj Anvik i Fremtiden i våre hender, miljøorganisasjonen som jobber for rettferdig fordeling av jordas ressurser, og som setter hensynet til natur og klima foran vekst i forbruk og økonomi.

Hun er lei av stadig må takke nei til butikkenes «gode» tilbud.

– Når jeg skal ha en sjokolade, får jeg beskjed om at dersom jeg kjøper to, får jeg den andre til halv pris. Og betaler jeg for to, kan jeg få tre. Jeg vil ikke ha sånne valg. Det er altfor lett å tenke at «det var billig», og svare ja. Dette er en snikmentalitet som brer om seg og fører til vekst i forbruket.

– Skal vi legge ned?

Kjøpesenteret City Nord som ligger utenfor Bodø sentrum har nettopp utvidet med flere tusen kvadratmeter, og senterleder Jonny Gulbrandsen ved Kochsenteret har vært nødt til tenke nytt og kreativt for å møte konkurransen.

– Vi må tenke på arbeidsplassene, sier han.

Framtiden i våre hender er mer bekymret for hvilke konsekvenser veksten i forbruket får det globale miljøet.

– Dette handler om mer enn lokale arbeidsplasser. Både myndigheter og næringsliv må bidra til å legge forholdene til rette slik at det blir lett for folk å gjøre grønne og etiske valg, sier Høj Anvik, og lurer på om det ikke finnes andre måter å være kreative på.

– Går det ikke an å tenke kreativt uten at det øker forbruket. Lage litt koseligere kafeer og møteplasser hvor folk kan være sammen og ha det sosialt uten at de nødvendigvis må kjøpe mest mulig, spør hun.

Senterlederen har ingen problemer med å se at Framtiden i våre Hender tar opp en viktig problemstilling.

Line Pedersen i Bodø

Line Pedersen har ikke tenkt å bruke mer penger for noen skarve flakslodd. - Jeg kjøper bare det jeg skal ha, sier hun.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

– Men at vi skal legge ned butikkene, og bare sitte og tenke på miljøet, tror jeg blir vanskelig å gjennomføre, både i Bodø og resten av Norge. Min jobb er nå engang å sørge for å sørge for at folk kommer hit og handler slik at butikkene overlever, sier Gulbrandsen.

Forbrukerombudet: – Ikke heldig

Forbrukerombudet er heller ikke overbegeistret for lokketilbudene, men understreker at det ikke er ulovlig.

– Vi er skeptiske til at forbrukere hopper på tilbud de kanskje ellers ikke ville hoppet på, under lovnad om tilleggsytelser. Vi frykter de bruker penger på å kjøpe ting de ikke trenger, sier seniorrådgiver Charlotte Tvedt til NRK.no.

Flere av kundene NRK møtte på kjøpesenteret tirsdag ettermiddag innrømte at de lot seg lokke av de fristende tilbudene. Men ikke alle;

– Nei, jeg kjøper bare det jeg skal ha, og ikke noe mer, sier Line Pedersen.

Hva mener du om butikkenes lokketilbud? Si din mening her!