Den polske slepebåten med skroget til luksusbåten var på vei fra Murmansk i Russland til Hamburg i Tyskland da slepetauet røk.
- Her er det snakk om en moderne super-yacht til mange millioner kroner når den er ferdig bygd. Kanskje er det snakk om så mye som 300 millioner kroner, fortalte Gerhard Hammervold på slepebåten Ocean Supplier, som var på plass ei stund etterpå for å studere skadene.
Les:
Kastet inn til land
Tre dager etterpå har båten blitt kastet av bølgene inn mot land, og ligger nå 60-70 meter fra restauranten på bobilcampen på Stø.
– Bølgene er store i dag, med sterk kuling. Båten ble raskt kastet inn mot land, sier Johnny Johnsen, som er fisker på Andøya.
Han har kunne følge båten på ferden inn mot land på avstand.
– Nå ligger den og blir knust rett utenfor moloen. Den har ikke truffet noe, men vil jo bli fullstendig ødelagt i dette været, sier Johnsen.
Han frykter båten skal bli liggende like lenge i fjærsteinene som krysseren "Murmansk" som slet seg i 1994 og fortsatt ligger utenfor Hasvik.
Les:
Kystverket: – Lite vi kan gjøre
I helga prøvde Kystverkets slepebåt å dra båten av grunn, men tauet røk, og båten har deretter drevet mot land.
Kystverket sier de i henhold til forurensingsloven har overlatt saken til Øksnes kommune.
– Så lenge det ikke er fare for akutt forurensing, noe det ikke er fra dette skipsskroget, så blir saken sendt til kommunen. Vi har støttet og hjulpet det vi kan, sier Steinar Gyltnes i Kystverket til NRK.no.
Havnevesenet: – Kan ikke gjøre noe
I Øksnes kommune forteller havnesjef Gunnar Paulsen at det er lite de kan gjøre akkurat nå.
– Vi har ingen ressurser og hjelpemidler, men har støtte av beredskapsbåten til Kystverket. Alt vi kan gjøre er å se på, og det er mange skuelystne her, sier Paulsen.
Det polske rederiet som var ansvarlig for slepet har også en slepebåt på stedet, og det er opp til eierne å ta seg av skroget.
– Vi håper bare at de russiske eierne tar ansvar. Jeg tror skroget får store skader og hull, men det bir nok ikke knust.
– Er du redd dette skal bli en ny «Murmansk»?
– Nei, jeg tror den kan berges med tid og stunder. Dessuten er dette bare rent stål, som uansett går tilbake til naturen. Det er verst for skipsfarten dersom båten skulle havne i leia, men så langt er det ingen fare for det, sier Paulsen.
Da NRK.no snakket med han, var det liten storm. Utover ettermiddagen skal det bli mer vind. Sjekk været på yr.
Paulsen er spent på hvordan redningsarbeidet framover skal gå, ettersom det stadig blir færre timer med dagslys, og slepebåtene kun vil jobbe når de har lys til å se omgivelsene.
Se uværet direkte på nettkamera:
Send oss dine uværsbilder til