Hopp til innhold

Menneskekamp på scenen

Nordland teater inviterer til et durabelig nachspiel med bohemene der man dykker ned i absinten og kan fornemme det store juvet mellom kvinner og menn.

Skuespillerne i Den svarte grisen

SKUESPILLERNE: F.v: Sven Henriksen, Håkon Ramstad, Hanna Børseth Rønningen, Kjærsti Odden Skjeldal, Nils Golberg Mulvik og Andreas Kolstad står på scenen i det nye stykket fra Nordland teater.

Foto: Nordland Teater

Slik beskrives det premiereklare stykket der dramatiker Sven Henriksen har skrevet ny, norsk dramatikk fritt diktet rundt August Strindbergs liv.

Stykket Den svarte Grisen har premiere på Nordland teater i kveld.

Og kanskje får du svar på hva som egentlig skjedde på vertshuset "Den svarte grisen" i Berlin julaften 1894.

Julefeiring

I følge dramatikeren Sven Henriksen møttes de norske kunstnerne Edward Munch, Oda Krogh, Dagny Juel og August Strindberg på et bakrom på vertshuset for å feire jul.

Det var på den tiden Munch står i startgropen til suksess, Strindberg er allerede godt etablert som forfatter, men for kvinnene, maleren Oda Krogh og forfatteren Dagny Juel, er veien til å bli anerkjent så uendelig mye lengre.

Dramatiker Sven Henriksen er litt usikker på det konkrete møtestedet for de kommende kunstnerne.

– Jeg vet ikke om de akkurat møttes i et bakrom, men de møttes jo på «Zum schwartzen ferkel» (Den svarte grisen) som var et skjenkested i Berlin hvor kunsteliten fra hele Skandinavia og nord-Europa samlet seg.

August Strindberg

KONTROVERSIELL: August Strindberg var en kontroversiell forfatter, mener dramatiker Sven Henriksen ved Nordland teater.

Foto: Arkiv

– Strindberg var jo en celebritet og i dag ville han jo blitt kalt en stor pop-stjerne rent kulturellt. Dagny Juel var jo ukjent nede i Europa i likhet med Oda Krogh. Christian Krogh og Edvard Munch fikk sitt store gjennombrudd akkurat i den tiden vi er i nå på grunn av at han hadde en stor utstilling i Berlin. Den ble tatt ned etter tre dager og det var en skandale. Den skandalen gjorde at Munch fikk et gjennombrudd i hele Europa og også i Amerika, forteller Henriksen.

– Hva er det med forfatteren August Strindberg som fascinerer deg?

– Det er noe med de stykkene og bøkene hans som på en måte river deg litt i stykker på en helt annen måte enn for eksempel Henrik Ibsen. Ibsen er jo veldig forutsigbar og det er ikke Strindberg.

– Han åpner opp for mekanismer som gjør at man må tenke selv på en helt annen måte og han var mye mer kontroversiell.

Kvinnekamp versus menneskekamp

– August Strindberg var den første i Sverige som snakket om kvinnekamp. Det var han som brukte ordet og han er jo i ettertid blitt kalt for kvinnehater og det henger veldig mye sammen med at han lot en adelskvinne bli sammen med en dreng, og det var jo helt uhørt.

– Da var det jo kvinnene som gikk mot ham og det gjorde jo også datidens kvinner mot Ibsen. Men i dag kaller man ham for feminist.

– Stykket er et forsøk på å løfte mennesket videre til en slags forståelse. Jeg tror ikke på likestilling, men jeg tror på at folk er folk, så er det dessverre to kjønn og det kan virke som om det er et for mye, sier Sven Henriksen.

Skuespiller Kjærsti Odden Skjeldal spiller Dagny Juel. Hun er på langt nær enig i at kvinnekampen er vunnet.

- Nei, det vil jeg ikke si. Jeg er enig med Sven i at mennesker er mennesker og at man ikke skal lage kvinnekampen til noe negativt. Det er tabubelagt å snakke om det nå fordi det har vært flere ganger opp gjennom historien at kvinner har tatt et tak.

– Blant annet kvinnene i dette stykket synes jeg har vært utrolig modige. Men det er jo fremdeles ting som ikke er bra i samfunnet i dag, sier Skjeldal.

– Viktig i sin tid

Kjærsti Odden Skjeldal

VIKTIG KAMP: Kjærsti Odden Skjeldal spiller Dagny Juel.

Foto: Nordland teater

– Når man jobber med en slik karakter som Dagny Juel blir man veldig bevisst hvordan kvinnene hadde det i forhold til mannen på 1890-tallet. Jeg merker også at det finnes ting i livet mtt i dag som bærer preg av at jeg er kvinne og forholder meg til mannen som ikke bare er konstruktivt og positivt.

– Hvordan opplever du å bli kjent med forfatteren Dagny Juel?

- Jeg synes det har vært utrolig spennende. Det er så mange myter som er spunnet rundt henne om hvordan hun var, så det er ganske vanskelig å danne et veldig tydelig bilde av hvordan hun egentlig var. Noen mener hun var en kvinne som helt bevisst trakk til seg menn og spilte veldig på det erotiske og at hun var en muse for veldig mange.

– Andre mener at hun var utrolig intellektuell og at det ikke handlet om det i det hele tatt, men hun var ganske spesiell for sin tid. I tillegg har hun skrevet utrolig mye vakkert som gjør at hun fortjener å bli lest, sier Skjeldal.

Ut på turne

Nå står 14 spillesteder i Nordland for tur og her er hele turnelisten. Siste spillested er i Brønnøysund 11. november.

  • 21. oktober Nordland Teater/Hovedscenen (Premiere) 19:30
  • 23. oktober Nordland Teater/Hovedscenen 18:00
  • 24. oktober Nordland Teater/Hovedscenen 19:30
  • 28. oktober Svolvær Lofoten Kulturhus 19:30
  • 29. oktober Stokmarknes Hurtigrutens Hus 19:30
  • 30. oktober Lødingen Teatersalen 18:00
  • 31. oktober Narvik Folkets Hus 19:00
  • 2. november Hamsunsenteret Hamarøy 19:30
  • 3. november Rognan Samfunnshuset 19:30
  • 4. november Bodø Kulturhus Stor salen 19:30
  • 7. november Nesna Thorvalds Black box 19:00
  • 8. november Mosjøen Mosjøen Kino 19:30
  • 9. november Sandnessjøen Stamneshallen 19:30
  • 11. november Brønnøysund Samfunnshuset 19:30