Hopp til innhold

Hurtigruten trues av katamaraner

Hurtigruten kan i teorien erstattes av store, hurtiggående katamaraner, mener tidligere direktør i Hurtigruten.

Hurtigruta Nordnorge

FÅR KONKURRANSE?: I slutten av oktober får vi vite om Hurtigruten virkelig får konkurranse av den franske transportgiganten Veolia.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Tidligere strategidirektør i Hurtigruten Steinar Sæterdal tror Hurtigruten kan få konkurranse av færre og raskere katamaraner i det nye hurtigruteanbudet, skriver Dagens Næringsliv.

Han har gjort seg sine tanker rundt at den franske transportgiganten Veolia har bedt om - og fått innvilget - en måned utsatt innleveringsfrist på kystruten Bergen-Kirkenes.

Nye båter med høyere fart

Det nye anbudet har ikke krav om en gjennomgående rute (at samme skip går hele sterkningen tur-retur) og heller ikke daglige seilinger. Anbudet sikker ingen ting om hastigheten på fartøyene som skal trafikkere ruten.

– Slik jeg oppfatter det kan farten være variabel. Ved å øke farten kan man klare seg med færre skip Og samtidig opprettholde daglige seilinger. Setter man inn større hurtiggående katamaraner med 30 knops fart, trenger man i teorien bare seks fartøyer for å opprettholde daglige seilinger, sier Sæterdal til Dagens Næringsliv.

Veolia en forutsetning

Sæterdals regnestykke forutsetter at Veolia legger inn tilbud på kystruten. Likevel ser han utfordringen konkurrentene vil få i konkurranse med Hurtigruten.

– Men det er ikke umulig, tror han.

Steinar Sæterdal

Steinar Sæterdal.

Foto: NRK

Løsningen han skisserer vil kreve nybygg, og dermed store investeringer. Et annet problem er at mindre skip vil gi bortfall av turistinntekter.

– Det er derfor ikke gitt av et mindre skip gir behov for mindre tilskudd, sier han til avisen.

Veolia tause

Trafikkgiganten Veolia, som allerede er tungt inne på transportsektoren i Nord-Norge, har så langt vært svært tause om hvorvidt de har de har tenkt å utfordre Hurtigruten med nytt eller gammel materiell.

– Vi regner på det og jobber aktivt. Det er kort tid igjen. Noe mer ønsker jeg ikke å si, sier administrerende direktør Stig Solheim i Veolia Transport Nord til Dagens Næringsliv.