Tidligere strategidirektør i Hurtigruten Steinar Sæterdal tror Hurtigruten kan få konkurranse av færre og raskere katamaraner i det nye hurtigruteanbudet, skriver Dagens Næringsliv.
Han har gjort seg sine tanker rundt at den franske transportgiganten Veolia har bedt om - og fått innvilget - en måned utsatt innleveringsfrist på kystruten Bergen-Kirkenes.
Nye båter med høyere fart
Det nye anbudet har ikke krav om en gjennomgående rute (at samme skip går hele sterkningen tur-retur) og heller ikke daglige seilinger. Anbudet sikker ingen ting om hastigheten på fartøyene som skal trafikkere ruten.
– Slik jeg oppfatter det kan farten være variabel. Ved å øke farten kan man klare seg med færre skip Og samtidig opprettholde daglige seilinger. Setter man inn større hurtiggående katamaraner med 30 knops fart, trenger man i teorien bare seks fartøyer for å opprettholde daglige seilinger, sier Sæterdal til Dagens Næringsliv.
Veolia en forutsetning
Sæterdals regnestykke forutsetter at Veolia legger inn tilbud på kystruten. Likevel ser han utfordringen konkurrentene vil få i konkurranse med Hurtigruten.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Men det er ikke umulig, tror han.
Løsningen han skisserer vil kreve nybygg, og dermed store investeringer. Et annet problem er at mindre skip vil gi bortfall av turistinntekter.
– Det er derfor ikke gitt av et mindre skip gir behov for mindre tilskudd, sier han til avisen.
Veolia tause
Trafikkgiganten Veolia, som allerede er tungt inne på transportsektoren i Nord-Norge, har så langt vært svært tause om hvorvidt de har de har tenkt å utfordre Hurtigruten med nytt eller gammel materiell.
– Vi regner på det og jobber aktivt. Det er kort tid igjen. Noe mer ønsker jeg ikke å si, sier administrerende direktør Stig Solheim i Veolia Transport Nord til Dagens Næringsliv.