Og alt dette må på plass i løpet av ett år.
–Vi vet jo at Nord-Norge har eksportert mye kompetent personell til oljeindustrien sørpå. Men nå kommer vi med et godt nordnorsk alternativ for de som måtte ha lyst til å flytte tilbake, sier divisjonsleder i Momek, Hans Marius Mastermo.
–Jeg tror også at nettopp det kommer til å skje, mener han.
Momeks oppdrag
Det er samarbeidet med Aibel, som er et av de store selskapene innen vedlikehold og modifikasjon, som har gitt Momek i Mo i Rana vedlikeholdsoppdraget for Norneskipet utenfor Sandnessjøen.
I og med at Norneskipet har sin driftsorganisasjon i Harstad, har man ellerede etablert seg i byen. Og her vil også de fleste av ingeniørene få sin arbeidsplass.
Ønsker kortreist personell
Når det gjelder serviceteknikere som skal drive vedlikehold på selve Norneskipet, håper Mestermo at de fleste kan komme fra Helgeland.
–Ingeniørene sitter i Harstad, men når det gjelder de som skal ut på installasjon så er det en fordel med kortreist personell, og da gjerne folk på Helgeland.
Kontrakten for vedlikehold av Norne anslås til rundt 2 milliarder kroner. Hva Momeks andel blir er foreløpig uvisst.
Oppdraget på Norneskipet er et gjennombrudd for verkstedindustrien på Helgeland. Mastermo sier kontrakten er et resultat av mange års jobbing for å kvalifisere seg overfor en stor aktør som Aibel, og Statoil.