For i kommunens kollektivplan som nå er på høring, drøftes mulighetene for en bybane i Nordlands hovedstad.
Les planen her (pdf): Nordland fylkeskommune
Milliardinvestering
Det er i kollektivplanen for de neste 10 årene at det foreslått å utrede bybane, med dobbeltspor mellom Bodø og Støver. Anslått pris ligger på 1,4 milliarder kroner.
– Dette er en god idé. Det nytter ikke å tenke byplanlegging på kort sikt, vi må tenke langt framover. Bodø vokser raskt, og da må vi ha en effektiv måte å begrense privatbilismen på, sier Svein Olsen, som er bystyrerepresentant for partiet Rødt.
Han ser for seg en bybane som går på jernbanelinja, men at det lages et dobbeltspor for å kunne doble trafikken.
– Det er klart det koster, men alternativet er en fire-felts motorvei til sentrum. Det er ikke noe bedre samfunnsøkonomi, siden det fører til mer forurensing og et dårligere miljø med mer støy, sier Olsen til NRK.no.
– Forbrytelse å ikke utrede
Han mener det vil være en forbrytelse mot ettertiden å ikke bygge ut banen. Fra 2004 til 2010 økte folketallet i byen med 4.000 innbyggere, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
– Det bør utredes flere alternativer for en bybane. Byveksten er stor og det vil være en forbrytelse mot våre etterkommere å ikke utrede saken videre, sier Olsen.
– Om ingen andre vil foreslå ei utredning i bystyret, så vil jeg gjøre det, sier han.
– Du er ikke litt i bybanerus etter at Bergen fikk sin bane?
– Hehe, vel, jeg har bodd i Bergen, og synes deres bane er bra. Men vi må lage vår egen bane, basert på løsninger som passer her i byen.
Negativt fra Arbeiderpartiet
Men leder i planutvalget i Bodø kommune, Arild Nohr, er derimot mindre entusiastisk.
– Det er usannsynlig at det bygges en bybane i Bodø de nærmeste årene. Det er for få innbyggere i Bodø til at det er regningsvarende nå, sier Nohr (Ap).
– Vi må heller satse på buss. Vi må få folk til å kjøre buss i starten, mener han.
Bodø er ikke den eneste byen som vurderer bybane:
Trondheim:
Stavanger: AUF, LO Ungdom, SU og EO vil satse på bybane