Hopp til innhold

Bodø i bybanerus

En uke etter at Bergen åpnet sin bane, vurderer politikerne det samme i Bodø.

Dronning Sonja på vei inn på Bybanen på Nesttun

BYBANERUS: Dronning Sonja på vei inn på Bybanen på Nesttun i Bergen 22. juni. Nå vurderer politikerne i Bodø det samme.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

For i kommunens kollektivplan som nå er på høring, drøftes mulighetene for en bybane i Nordlands hovedstad.

Les planen her (pdf): Nordland fylkeskommune

Milliardinvestering

Svein Olsen

Svein Olsen

Det er i kollektivplanen for de neste 10 årene at det foreslått å utrede bybane, med dobbeltspor mellom Bodø og Støver. Anslått pris ligger på 1,4 milliarder kroner.

– Dette er en god idé. Det nytter ikke å tenke byplanlegging på kort sikt, vi må tenke langt framover. Bodø vokser raskt, og da må vi ha en effektiv måte å begrense privatbilismen på, sier Svein Olsen, som er bystyrerepresentant for partiet Rødt.

Han ser for seg en bybane som går på jernbanelinja, men at det lages et dobbeltspor for å kunne doble trafikken.

– Det er klart det koster, men alternativet er en fire-felts motorvei til sentrum. Det er ikke noe bedre samfunnsøkonomi, siden det fører til mer forurensing og et dårligere miljø med mer støy, sier Olsen til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Forbrytelse å ikke utrede

Han mener det vil være en forbrytelse mot ettertiden å ikke bygge ut banen. Fra 2004 til 2010 økte folketallet i byen med 4.000 innbyggere, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– Det bør utredes flere alternativer for en bybane. Byveksten er stor og det vil være en forbrytelse mot våre etterkommere å ikke utrede saken videre, sier Olsen.

– Om ingen andre vil foreslå ei utredning i bystyret, så vil jeg gjøre det, sier han.

– Du er ikke litt i bybanerus etter at Bergen fikk sin bane?

– Hehe, vel, jeg har bodd i Bergen, og synes deres bane er bra. Men vi må lage vår egen bane, basert på løsninger som passer her i byen.

Negativt fra Arbeiderpartiet

Men leder i planutvalget i Bodø kommune, Arild Nohr, er derimot mindre entusiastisk.

– Det er usannsynlig at det bygges en bybane i Bodø de nærmeste årene. Det er for få innbyggere i Bodø til at det er regningsvarende nå, sier Nohr (Ap).

– Vi må heller satse på buss. Vi må få folk til å kjøre buss i starten, mener han.

Bodø er ikke den eneste byen som vurderer bybane:

Trondheim: Utfordringer i lange baner

Stavanger: AUF, LO Ungdom, SU og EO vil satse på bybane

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.