Hopp til innhold

Gassferjene slipper CO2-avgift

Norge kan unnta innenlands skipstrafikk fra den nye CO2-avgiften på gass, har ESA besluttet. Dermed slipper de fire gassfergene Nordland får om få år å betale avgift.

Moskenes vil bli anløpt av større gassferger om et par år.

Moskenes vil bli anløpt av større gassferger om et par år.

Foto: Leif Inge Larssen / NRK

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, la regjeringen fram forslag om å avgiftsbelegge CO2-utslippene fra gass. Samtidig satte regjeringen i gang arbeidet med å få ESAs (EØS-avtalens kontrollorgan) godkjenning for å unnta innenlands skipstrafikk fra den nye avgiften.

ESA godtar

– Vi har nå fått bekreftelse på at ESA godtar dette. Samtidig ønsker vi å skyve innføringen av gassavgiften fra 1. juli til 1. september, sier finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) til Stavanger Aftenblad.

– Gass-skipsfarten er en ny næring og det utvikles stadig ny teknologi. Denne teknologien reduserer forurensingen betydelig sammenlignet med skip som bruker tradisjonelt drivstoff. Det er viktig å stimulere til at dette arbeidet fortsetter, sier Sigbjørn Johnsen.

Utsettelsen av CO2-avgift på gass fra 1. juli til 1. september handler ifølge Johnsen om at gass-sektoren trengte tid til å forberede seg på den nye avgiften.

Fire ferger i Nordland

Når gassfergene er på plass på strekningene Bodø-Røst-Værøy-Moskenes og Lødingen-Bognes må store tankbiler kjøre de 100 milene fra Melkøya for at fergene skal få nok drivstoff. Det er ennå ikke avklart hvor store fergene skal være, derfor er det heller ikke klart hvor mye gass som må fraktes.

Terminal i Bodø

Etter all sannsynlighet blir det Barents NaturGass som kommer til å levere naturgass (LNG) til de nye fergene. Barents NaturGass har siden januar 2006 hatt en terminal på Burøya i Bodø. Gassen fraktes til terminalen med tankbiler.