Hopp til innhold

Måtte nødlande for tredje gang

Under full utrykning av brann- og havaripersonell nødlandet et Widerøe-fly i Brønnøysund i ettermiddag. Det er den tredje nødlandingen for flyselskapet på ett døgn.

Widerøe-nødlanding Brønnøysund

NØDLANDET FOR TREDJE GANG: Da dette flyet måtte nødlande i Brønnøysund i dag var det tredje nødlandingen for Widerøe på ett døgn.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Det var en lampe som indikerte at det var noe som var feil på bremsene på flyet som i ettermiddag var på veg fra Trondheim til Bodø.

Derfor valgte pilotene å nødlande i Brønnøysund i halv tre-tiden i ettermiddag.

To ganger mandag

Den første kontrollerte nødlandingen skjedde mandag formiddag da Widerøe-flyet var på vei fra Sandnessjøen til Bodø. De 17 passasjerene fikk en ubehagelig opplevelse.

Widerøe-fly måtte nødlande i Bodø

Widerøe-fly måtte nødlande i Bodø

Foto: Leif Inge Larssen

13 timer etter den første nødlandingen sviktet motoren igjen på vei fra Narvik til Andenes.

Widerøe-fly måtte nødlande to ganger på 13 timer

Widerøe-fly måtte nødlande to ganger på 13 timer

Foto: Martin Steinholt

Falsk alarm

I ettermiddag begynte nok en lampe å lyse ombord på maskinen på vei fra Trondheim til Bodø. Det var en lampe som indikerte at det var noe som var feil på bremsene.

Kapteinen fikk varslet tårnet i Brønnøysund og foretok en kontrollert nødlanding i Brønnøysund under full utrykning av brann- og havaripersonell. Men feilen ble lokalisert til det elektriske anlegget og det var flask alarm. Bremsene fungerte slik de skulle.

– Det skjer småfeil med flyene fra tid til annen. Det er oppsiktsvekkende, men tilfeldighet at det skjer med to fly på ett døgn, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

– Vi har jo 350 avganger pr dag, 360 dager i året og noen gang får vi småfeil med flyene våre. Nå har vi fått det med to fly på ett døgn og det er uvanlig, men det er ikke noe å slå alarm om, presiserer Kongsteien.

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien fra Widerøe sier at det er en tilfeldighet at det skjer med to fly samme døgnet.

Foto: Widerøe

Viste feil

– Det var flere indikatorer som viste feil på systemet, blant annet lyste lampen som viste at antiskid ikke fungerte, sier Kongsteien.

– Rullebanen i Brønnøysund er lang nok til at man kan lande uten antiskid, som kan sammenlignes med ABS-bremser på bilen, forklarer Kongsteien.

Dette flyet er ikke det samme flyet som måtte nødlande to ganger i går.