Det var en lampe som indikerte at det var noe som var feil på bremsene på flyet som i ettermiddag var på veg fra Trondheim til Bodø.
Derfor valgte pilotene å nødlande i Brønnøysund i halv tre-tiden i ettermiddag.
To ganger mandag
Den første kontrollerte nødlandingen skjedde mandag formiddag da Widerøe-flyet var på vei fra Sandnessjøen til Bodø. De 17 passasjerene fikk en ubehagelig opplevelse.
13 timer etter den første nødlandingen sviktet motoren igjen på vei fra Narvik til Andenes.
Falsk alarm
I ettermiddag begynte nok en lampe å lyse ombord på maskinen på vei fra Trondheim til Bodø. Det var en lampe som indikerte at det var noe som var feil på bremsene.
Kapteinen fikk varslet tårnet i Brønnøysund og foretok en kontrollert nødlanding i Brønnøysund under full utrykning av brann- og havaripersonell. Men feilen ble lokalisert til det elektriske anlegget og det var flask alarm. Bremsene fungerte slik de skulle.
– Det skjer småfeil med flyene fra tid til annen. Det er oppsiktsvekkende, men tilfeldighet at det skjer med to fly på ett døgn, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.
– Vi har jo 350 avganger pr dag, 360 dager i året og noen gang får vi småfeil med flyene våre. Nå har vi fått det med to fly på ett døgn og det er uvanlig, men det er ikke noe å slå alarm om, presiserer Kongsteien.
Viste feil
– Det var flere indikatorer som viste feil på systemet, blant annet lyste lampen som viste at antiskid ikke fungerte, sier Kongsteien.
– Rullebanen i Brønnøysund er lang nok til at man kan lande uten antiskid, som kan sammenlignes med ABS-bremser på bilen, forklarer Kongsteien.
Dette flyet er ikke det samme flyet som måtte nødlande to ganger i går.