Hopp til innhold

Selfangstskipper får 30.000 i bot

Både rederiet og skipper Karl Kr. Angelsen på selskuta M/S Kvitungen har fått bøter etter seljakt på Vesterisen i fjor vår.

Fra selfangstskuta «Kvitungen», på jakt i Vestisen våren 2009

Fra selfangstskuta «Kvitungen», på jakt i Vestisen våren 2009.

Foto: Privat/adressa.no

Politiet har ilagt rederiet i Tromsø og skipperen bøter på henholdsvis 70.000 og 30.000 kroner for krøking av levende selunger. Krøking er å kleppe dyrene med en krok for så å heise dem om bord med en lang stang.

Skipperen forteller til adressa.no at han ikke aksepterer boten.

– Opplysningene om at vi har krøket levende dyr er en påstand fra inspektøren, en påstand som ikke stemmer med virkeligheten. Det er ikke snakk om å vedta denne boten, sier Angelsen.

Kvitungen

M/S Kvitungen.

Foto: NRK

Påpeker flere regelbrudd

Ifølge bestemmelsene er det tillatt å krøke dyr hvis dårlige isforhold gjør det farlig for mannskapet å jumpe ned på isen for å hente dyrene. Regelverket sier at dyrene utvilsomt skal være døde før dette skjer.

I en pressemelding begrunner politiet i Troms bøtene med at rederiet og skipperen ikke var hensynsfulle nok under jakten. Blant annet gjennomførte mannskapet kroking, til tross for at isen vat solid, og uten å ha forsikret seg om at selungene var døde, hevder politiet.

– Mener politiet at vi skal kaste dyrene på isen igjen for så å skyte dem en gang til hvis det viser seg at dyrene likevel lever? Under denne turen var dette heller ikke et tema fordi det aldri var snakk om at dyr levde da vi krøket dem, sier Angelsen.

Fra selfangstskuta «Kvitungen», på jakt i Vestisen våren 2009

En sel blir slått med hakapik under jakt på Vestisen våren 2009.

Foto: Privat/adressa.no

Tidligere dømt

Ifølge politiadvokat Tor Børge Nordmo i Troms politidistrikt er det vektlagt i skjerpende retning at samme rederi og skipper er bøtelagt for tilsvarende forhold etter selfangst i 2003.

Angelsen og rederiet vedtok da boten fordi rederiet og kapteinen ikke ønsket medieoppstyr om saken.

– Men nå har denne saken fått så mye oppmerksomhet allerede, og det kan være en fordel at den blir fullt opplyst i en rettssak, sier Angelsen.

Dersom rederiet og skipperen ikke vedtar foreleggene, må påtalemyndighetene vurdere om saken skal sendes over til tingretten for hovedforhandling, opplyser politiet.