Til høsten skal Høgskolen i Bodø begynne med digital-basert lærerutdanning for å få utdannet flere lærere ute i distriktene. Men den nye utdanningsformen er omstridt.
Karl Inge Borgen i Utdanningsforbundet i Nordland er skeptisk til gjennomføringen og tror at dialogen mellom studenter og lærere kan undervurderes.
Samtaler og refleksjon
– Veldig mye av læringa skjer i samtaler og refleksjon mellom folk. Du får det ikke like godt til på nettet. Det er jeg skeptisk til, sier Borgen.
Det er via tastetrykk og internett at lærere ved Høgskolen i Bodø skal nå sine lærerstudenter. Foran pc-en hjemme kan studentene følge undervisningen og delta i grupper med de andre.
For å få opp rekrutteringen av faglærte lærere i distriktene kan digital fjernundervisning være en fleksibel løsning, mener Arne Fjalstad som er dekan
– Kommet langt
– Med dagens ditigitale løsninger er vi kommet langt for å løse dette fordi vi kan ha nær oppfølging og nær diskusjon med studenter via nettet, sier Fjalstad.
I likhet med Karl Inge Borgen i Utdanningsforbundet har seniorforsker ved Nordlandsforskning, Karl Jan Solstad, liten tro på den nye utdanningsmodellen. Solstad mener samlingene, der lærere og studenter møtes ansikt til ansikt, ikke kan erstattes av teknologi.
Seniorforsker er skeptisk
– Jeg er litt skeptisk til at dette skal dominere utdanningstilbudet for lærere, sier Solstad.
Høgskolen i Bodø vil at utdanningen skal være digital-basert, men ønsker å få studentene inn til samlinger for dialog og for å bli kjent med systemet.
– Vi må også ha noen samlinger fordi deler av undervisningen ikke kan erstattes av nettet. Men samlet gjør dette at vi for en stor grad kan gi en høy kvalitetsutdanning digitalt, sier dekan Arne Fjalstad ved Høgskolen i Bodø.