Hopp til innhold

- Bare flaks forhindret katastrofe

Flere ganger har store lastebåter vært nær ved å drive i land, og sist gang var det bare flaks som hindret en gedigen katastrofe.

«Yamaska»

Her er lastebåten «Yamaska» bare noen meter fra katastrofen. En slepebåt som tilfeldigvis kom forbi, klarte i siste liten å forhindre katastrofen.

Foto: Lena Kristin Vollen

Lasteskipet «Yamaska» lå ankret opp ved Handnesøya i Nesna, og da stormen kom slet båten seg og drev mot land. Lastebåten var bare 60 meter fra land da en slepebåt klarte å forhindre havariet.

Roger Vollen

Roger Vollen.

Foto: Frank Nygård / NRK

- Det var bare flaks at den ikke drev i land i fjæra. Tilfeldigvis kom en slepebåt forbi og klarte å forhindre katastrofen i siste liten. Vi var helt sikker på at lastebåten skulle drive på land.

Det sier øyenvitne og nabo Roger Vollen til NRK.

Rett utenfor stuedøra ligger store lastebåter ankret opp i før de drar videre inn til Mo i Rana. Da stormen herjet langs Nordland onsdag niende september gikk det nesten galt med lastebåten.

LES OGSÅ: «Yamaska» hadde dårlig fortøyning

Ifølge Rana Blad hadde «Yamaska» 201 tonn bunkersolje og 45 diesel ombord.

Flere nestenulykker

- Det er ikke noe nytt at det ligger båter her i dårlig vær, og det har skjedd flere ganger tidligere har lastebåtene drevet mot land og vært nær ved å utløse en katastrofe. Det er ganske nifst når alle disse båtene ligger her og uværet blåser opp, sier Vollen.

De som bor i området legger ofte merke til at de oppankrede båtene har problemer med å ligge i ro, selv om ankeret er ute.

- Alle vi som bor her frykter at det vil skje en katastrofe når som helst, sier Vollen.

Tenkte på «Full City»-katastrofen

Havariet ved Langesund 31. juli i år er fremdeles friskt i minne, og de som bor på Handnesøya frykter at en tilsvarende ulykke skal ramme dem.

- Vi har Langesund i bakhodet, og kvelden før stormen kom sa jeg til dattera mi at i morgen skal vi stå tidlig opp for da har vi lastebåten i fjæra. Hadde ikke denne slepebåten tilfeldig dukket opp ville vi garantert hatt den i fjæra vår, sier Roger Vollen.

Hvor skal man ringe?

Handnesøya, Nesna

ANKRINGSPLASSEN: Her ved Handnesøya i Nesna kommune ligger skipene ankret opp før de drar videre til Mo i Rana.

Foto: Kart: NRK

Roger Vollen og naboene er frustrerte over at de ikke vet hvem de skal kontakte dersom ulykka er ute.

Ifølge lokalbefolkninga er det dårlige ankringsforhold utenfor Handnesøya. Mye flat og sandet bunn, gjør at det er dårlig ankerfeste.

- Vi vet ikke hvem vi skal kontakte når slike hendelse oppstår, sier Vollen, og spør seg om det er politiet eller los-stasjonen?

Oppdaget ved en tilfeldighet

Slepebåten «Boa Hårek» var på vei til et oppdrag i Mo i Rana. Ved en tilfeldighet så skipperen på kartmaskinen og oppdaget av en av båtene var på drift.

- Da jeg så hva som skjedde varslet jeg myndighetene umiddelbart og kjørte før full maskin i retning av «Yamaska». Det sier skipperen på slepebåten Bjørnar Bye til NRK.

Var svært nær land

- Da vi kom opp mot «Yamaska» oppdaget vi at båten var så nær land at det eneste vi kunne gjøre var å skyve baugen til lastebåten i retning ut fjorden sånn at den kunne starte egen maskin, sier Bye.

Men på grunn av sterk vind begynte «Yamaska» å drive i en annen retning mot land. Slepebåten måtte manøvrere den store lastebåten ved å bruke baugen til å skyve den. Det ble ikke tid til å sette opp slepetau.

- Dersom vi skulle få satt lastebåten fast i slepetau, hadde den drevet rett i land. Vi måtte bare bruke vår egen båt som en slags rambukk, sier Bye.

Overfor VG avviser managementet til «Yamaska» skal ha hatt noen tekniske problemer som forårsaket nestenulykka.