- Det er et problem at mange fiskebåter er utsatt for å bli påkjørt av andre båter. Det er mange fiskere som kan fortelle at de må avverge slike situasjoner.
Det sier leder i Norges Fiskarlag Reidar Nilsen.
"Usynlig" på sjøen
Det er ingen krav til at alle båter skal ha sporingssystem ombord. Slikt utstyr gjør at man kan følge en båts ferd i detalj.
Fiskarlagsformannen mener risikoen for sammenstøt mellom båter er stor når ikke alle har slikt sporingsutstyr ombord.
I dag er alle fiskefartøy større enn 300 bruttotonn, eller 45 meter, pålagt gjennom internasjonale lover å ha AIS (Automatisk identifikasjonssystem) ombord.
Ved bruk av AIS kan all skipstrafikk følges i detalj, og man kan gå tilbake til tidligere tidspunkt for å sjekke hvor de aktuelle båtene befant seg.
Svært nær hverandre
Blant annet ved hjelp av AIS kan etterforskerne finne ut i detalj hvor den russiske fraktebåten befant seg da sjarken «Marina» forsvant.
Da politi og havarikommisjonen sjekket kursen for «Mekhanik Tyulenev» på det aktuelle tidspunktet da sjarken ble borte,
.Ønsker AIS på alle båter
Reidar Nilsen i Norges Fiskarlag vil ha slikt utstyr ombord i alle fiskebåter.
- Når noen har AIS og andre ikke har, kan det fort oppstå misforståelser, og man oppdager ikke andre båter i tide. Da kan man i ytterste fall oppleve kollisjoner, og det vet vi har skjedd mange gang, sier Nilsen til NRK Nordland.
Alle båter som ønsker kan montere AIS-sender og mottaker ombord. Med dette utstyret blir de synlig for de større båtene og reduserer risikoen for å bli påkjørt. I dag får man kjøpt og montert slikt utstyr for rundt 10.000 kroner.