Det bekrefter parlamentarisk leder for SV på Stortinget, Inge Ryan.
- I en slik fase er det mange tanker som dukker opp og en av tankene som har vært luftet er om staten burde gå inn på eiersiden.
Stor vilje i Stortinget
Ryan understreker at tankene kommer fra folk som er utenfor regjerings-apparatet og at han ikke vet om en statlig investering har vært diskutert i regjeringen.
Det han derimot vet er at det er stor vilje i Stortinget for å støtte problemrederiet Hurtigruten.
Les også:
Sammen med to andre rødgrønne parlamentariske ledere har Ryan tett kontakt inn i regjeringen.
Han viser til tungt engasjement både fra Hill Marta Solberg i Arbeiderpartiet, fra samferdselsministeren og fra finansministeren i saken.
Les også:
Må si opp folk for å få penger
- Hvis Hurtigruten viser vilje til å kutte kostnader vil selskapet få hjelp av politikerne til å sikre drifta denne høsten, sier Ryan.
Hvis støtten skal materialisere seg i penger, må Hurtigruten vise at de vil kutte i administrasjonen. Det kan bety at kontorene i Tromsø og Oslo forsvinner.
- En av tingene som har overrasket meg er måten som Hurtigruten er administrert på. Jeg setter spørsmålstegn ved om det er fornuftig. Et annet spørsmål er om selskapet har for mye side-virksomhet. Skal man rendyrke selve Hurtigruten mer enn man gjør i dag, undrer Ryan.
Les også: